Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 51

BOG — PRIRODA — ČOVJEK
sebi,
to jest o apsolutnom radu koji je ontički neu­
tralan.
Argumenti
Adorna
i
Habermasa
protiv rada kao
„apsoluta" nisu uvjerljivi jer jedan polemizira pro­
tiv apsolutnog u smislu „nužnog zla", a drugi ističe
njegov otuđeni oblik, dok oba povlače historicistič-
ke „konsekvencije" iz vezanosti dijalektike rada uz
epohu, te iz toga zaključuju na njegovu nemoguć­
nost kao „apsoluta”58. Kao da rad kao „apsolutan”
ne bi ujedno mogao biti povijestan? No, ta dimenzi­
ja ostaje im strana, između ostalog, zbog prebrzog
apsolviranja „prve filozofije” , „ontologije” , za ra­
čun „socijalne teorije" s filozofijskim konsekvenci-
jama („posljednja filozofija") (usporedi sva Adorno-
va teorijska djela, posebno Zur Metakritik der Er-
kenntnistheorie, Kohlhammer, Stuttgart 1956, str.
41. i slij., 49.)
Paradigmatički oblik tog rada, koji se očituje
kroz takozvano „industrijsko razdoblje” ali se na
njega ne svodi, jest
znanstveni rad, radna znanost
totalne metodičke predmetnosti predmeta, operativ­
nosti operacija, raspoloživosti raspoloživog za sve i
svako (odnosno: svakog) koje (ili: koji) ikad nastupi
kao „subjekt” raspolaganja, a da to, u krugu apso­
lutne raspoloživosti, nikad za sebe definitivno ne
može svojatati. Za takvu znanost nema ničeg što
bi se u svom iskonu (f i z i s) moglo oduprijeti kon­
strukciji i spravljanju, što već uvijek ne bi bilo po­
stavljeno i u toj
postavijenosti
uopće imalo svoje
postojanje (persistenciju) i sastoj, svoju trajnost i
58
Usporedi
Th
W.
Ađorno, Drei
Studien zu Hegel, ed.
Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1963, str. 30—40, posebno 38:
„eine der Arbeit ledige Menschheit ware der Herrschaft
ledig“ , Herrschaft u smislu „Verabsolutierung des Klas-
enverhaltnisses”;
J
.
Habermas,
Theorie u. Praxis, Luchter-
hand, Neuwied, Berlin 1963, str. 319—320.
137
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...64
Powered by FlippingBook