Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 43

BOG — PRIRODA — ČOVJEK
motvorenju rada,
a rad je u njoj ne-moćan, napro­
tiv: njom omogućen, potrebno je da se
destruira
antropologijski horizont etabliranja rada kao svije­
ta. Samo u svojoj uniformnoj jednostavnosti, bez
maski koje je podupiru, kao takova do identiteta
sabrana onto-theo-kosmo-antropologijska samosvoj­
nost apsolutnog rada — doista, iz metafizički neo-
dredljive slobode, iziskuje pitanje koje više ne istra­
žuje ono što je radom predodređeno i, tako istražu­
jući, samog njega osigurava, nego promišlja povijes­
nu predodređenost samog rada iz radnom neuhvat­
ljivog, radbm znanošću neshvatljivog života kojem
je svijet rada samo jedno razdoblje, a ne zauvijek
udijeljeni usud.
*
* *
U početnom citiranom Marxovom tekstu iz Ru­
kopisa (1844), kojeg odlučujuće značenje i važnost
za čitavo djelo možda sada nije više tako misli dale­
ko, na djelu je metafizičko prikrivanje metafizičke
stvari rada kao dovršavanja jedne duge povijesti.
Pokušajmo mjesto u tekstu gdje je riječ o „tvorenju
(i: rađanju)" čovjeka i prirode
„ ljudskim
radom"
(durch die menschliche Arbeit) pročitati bez ovog
pridjeva u smislu antropologističke emfaze metafi­
zičkog subjektiviteta. Tad bi, u strogom smislu, ovo
mjesto trebalo da glasi samo: „durch die Arbeit"
pa da rad kao tvorac i roditelj čovjeka-radnika do­
đe na vidjelo, a ne da se sakrije iza bića i navlastito
čovjeka samog kao neko njegovo svojstvo, kao da
ovaj i bića već nešto esencijalno-egzistencijalno mo­
gu biti prije povijesne odluke u zgodi rada.
Promislimo stoga još jednom, odsudnije, prate­
ći, na osnovi rečenog, domet tog mjesta u citiranom
tekstu i djelu uopće. Iz njega ponajprije proizlazi:
9 PRAKSA
129
1...,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42 44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,...64
Powered by FlippingBook