Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 46

PRAKSA RADA KAO ZNANSTVENA POVIJEST
Kojeve,
Introduction a la lecture de Hegel, Galli-
mard, Pariš, 1947, str. 574: „Phanomenologie des
Geistes je fenomenologijska deskripcija ljudske eg­
zistencije", preveo A. Habazin u V. Masleša (Logos),
Sarajevo, 1964, str. 628; usporedi i vrlo instruktivnu
bilješku sa str. 573. odnosno 627). —
Lenjin
koji,
međutim, upućen „Kapitalom", polazi od Hegelove
,,Wissenschaft der Logik",
blize
je samoj stvari, te
se za njega ne radi toliko o antropologiji koliko o
tehnologiji
, naravno i opet u antropologijskom ili
bar filozofijski neodređenom horizontu (usp. V. I.
Lenjin, Sočinenija, 4. izd., T. 38, 1958, str. 192, 275,
189, 179— 180).
Ipak, za Marxa unutar ove antropologijske di­
menzije svojstvene odlučujućoj problematici
tvore-
nja
svega što jest kao samotvorenje, iskrsava
dife­
rencija
sfere čovjeka i sfere prirode, s jedne strane,
i one razine čovjeka (valjalo bi pisati: Čovjeka!) s
druge strane,
po ko joj
, kao omogućavajućem
trećem
momentu, momentu cjelovitosti i načelnosti čitavog
kružnog procesa52,
jesu
i čovjek (u užem smislu =
takozvana „svjetska povijest") i priroda. To treće
naziva Marx „društvom"53, u
specifičnoj
upotrebi,
52 „Čitavo kretanje (Bewegung) povijesti je ... kako
njegov [to jest
komunizma
kao „pozitivnog ukidanja privat­
nog vlasništva" (: treći momenat procesa ukidanja samootu­
đenja, 1. c., str. 533) = komunizma „kao dovršenog humaniz­
ma = naturalizma" (1. c., str. 536), V. S.]
zbiljski
akt ra­
đanja [ili: tvorenja: Zeugung, V. S.] — prirodni akt njegovog
empirijskog tubitka — tako i za njegovu misleću svijest —
pojmljeno
(begriffene) i
znano
(gewusste) kretanje (Bewe-
gung) njegovog
bivanja
(Werden)..." (1. c., str. 536). Sas­
vim hegelovski: „materijal rada", priroda, i „čovjek kao sub­
jekt" jesu „kako rezultat tako izlazište kretanja" (1. c., str.
537).
53 „Dakle je
društveni
karakter opći karakter čitavog
kretanja;
kao što
društvo samo producira
čovjeka
kao
čov­
jeka
tako je njime
producirano
[ujednost i uzajamnost
„društva" i „čovjeka kao čovjeka", to jest u njegovoj ontič-
132
1...,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45 47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,...64
Powered by FlippingBook