Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 48

PRAKSA RADA KAO ZNANSTVENA POVIJEST
subjekt,
osnova koja rod (Gattung) i vrstu sadrži u
sebi i sama je supstancijalna” (ibid.)54. —
Kako, u tom smislu, valja shvatiti „društvo” ,
ukazuje sam
Marx:
„Prije svega valja izbjeći da se
„društvo” opet kao apstrakcija fiksira nasuprot in­
dividuuma. Individuum
jest društveno biće
[ili: bit,
Wesen, V. S.]. Njegovo očitovanje života — ako se i
ne pojavljuje u neposrednom obliku
zajedničkog
(gemeinschaftlichen) zajedno s drugima izvršenog
životnog očitovanja (Lebensausserung) —
jest
stoga
očitovanje i podređivanje
društvenog života.
Indivi­
dualni i rodni život čovjeka nisu različiti, ma koliko
je — i to nužno — način tubitak individualnog ži­
vota više
poseban
ili više
općeniti
način rodnog ži­
vota, ili što je više rodni život
posebni
ili
opći
indi­
vidualni život.
Kao
rodna svijest
potvrđuje čovjek svoj realni
društveni život
i samo ponavlja u mišljenju svoj tu­
bitak, kao što se obratno rodni bitak (Gattungssein)
potvrđuje u rodnoj svijesti, te je u svojoj općeni­
tosti, kao misleće biće, [ili: bit, Wesen, V. S.], za-
sebičan (fiir sich).
Čovjek — kolikogod je stoga
poseban
individu­
um, a upravo njegova posebnost čini ga individu­
umom i zbiljskim individualnim zajedničkim bićem
[ili biti, Gemeinwesen = zajedništvo, V. S] — toli­
ko je
totalnost,
idealna totalnost, subjektivni tubi­
tak mišljenog i osjećajnog društva za sebe, kao što
je tu (da ist) također u zbilji (Wirklichkeit), kako
kao zor (Anschauung) i zbiljski užitak (Genuss) dru­
štvenog tubitka tako kao totalnost ljudskog očito­
vanja života.
54
Za čitavu reviju značenja pojmova „konkretno" uspo­
redi
A. Seiffert,
Concretum, A. Hain, Meissenheim a. Glan
1961, za Hegela: str. 15—24
134
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...64
Powered by FlippingBook