Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 44

PRAKSA RADA KAO ZNANSTVENA POVIJEST
Ne biva samo čovjek u takozvanoj „svjetskoj
povijesti" (kao posebnoj sferi bića spram druge
sfere = prirode) čovjekom
uslijed rađa
nego i priro­
da
radom
biva za čovjeka — pa,
ukoliko
Marx ovaj
rad shvaća kao „ljudski" rad,
podjednako
je čovjek
za čovjeka egzistencija (=tubitak, Dasein) prirode,
u kojoj (ili kojem) se ona (priroda) u potpunosti
očituje kao samostalno, ni od čega (ili: koga) iz­
van sebe postavljeno biće, kao što je priroda za
čovjeka egzistencija ( = tubitak, itd.) čovjeka u ko­
joj se on očituje kao samostalno ni od čega (ili ko­
ga) izazvan sebe postavljeno biće.
U ovom misaonom toku nije teško zapaziti, una­
toč formule „humanizam = naturalizam, naturalizam
= humanizam" (MEW Erganzungsband, Erster Te-
il, Dietz, Berlin 1968, str. 536), jednostavni
primat
čovjeka pred prirodom. To proizlazi iz humanističke
kvalifikacije rada kao „ljudskog", pa ispada da pri­
roda
po čovjeku
postaje prirodom, dok je čovjek
sam sobom
(„svojim" radom) čovjek.
Do tog preferiranja jedne sfere bića pred dru­
gom, umjesto razlučnog, otvorenog pred-nošenja
esse pred entia51, dolazi, i nikad to Marx neće pre­
vladati, zbog
antropologijske kritike
(na Feuerbacho-
vom tragu) Hegelovog spekulativnog apsoluta, koja
je — bez obzira na faktički Feuerbachov utjecaj bila
prisutna kao mogućnost već u Marxovoj postavci
onog što „učenici" mogu nakon „učiteljeva" „siste­
51
Ipak, prikrivena prednost esse pred ens ostaje u ta­
kozvanoj „realizaciji filozofije" na snazi time što se ens uz­
diže do esse jer se u „pravom", „istinskom" etc. ens poduda­
raju esse essentiae et esse existentiae. No, baš zbog tog
uzdizanja
ens na esse, ne može esse biti ni tematizirano!
Esse u realiziranoj i ukinutoj filozofiji ostaje izvan misaonog
obzora i baš se time u svojoj jednoznačnosti kao Rad apso­
lutno učvršćuje.
130
1...,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43 45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,...64
Powered by FlippingBook