Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 36

PRAKSA RADA KAO ZNANSTVENA POVIJEST
-zakonima, nego je
vađenje,
radnja
u kojoj tek jest
rad,
bivanje u kojem se rad održava tako da sebe
u svemu i sve u sebi obrađuje (stoga je pravi naslov
Marxove misli:
tehno-logija rada
kao samom bitku
primjerenog karaktera apsolutne zbilje). Ova obrad­
ba je beskrajno utežno i rastežno zbivanje, obnav­
ljanje koje je po-sebično („znano” , „svjesno”) po-
-imanje sebe. Rad45je takvo zbivanje u kojem se po­
klapaju, podudaraju esencija i egzistencija; tek on
je, a ne Hegelov spekulativni pojam filozofije, rea­
lizirani
pojam
, pojmljena
realnost.
45
Moglo bi se pitati: zašto ovako visoko, tj. samom
bitku u njegovoj otvorenosti, epohalnoj mogućnosti, pri­
mjerenom karakteru smislene zbilje ostavljamo naslov „ra­
da'', kad ovaj očigledno pokazuje svoje ontičko, ograničeno
empirijsko podrijetlo? Riječ „rad" (njemački Arbeit, opća
germanska riječ, mhd. ar(e)beit. ahd. ar(a)beiit, gotski ar-
bailos, staroengleski earfođe, staroislandski erfiđe — vje­
rojatno tvorba spram glagola koji je iščezao na german­
skom jezičnom području — ima značenje venvaist sein, ein
zu schwerer korperlicher Tatigkeit verdingtes Kind sein"
— osirotjeti, biti siroče unajmljeno za teško tjelesno činje­
nje", usporedi G.
Wahrig
, Deutsches Worterbuch, Bertels-
mann, Giitersloh 1968, str. 429) dolazi od indoevr. o r b h o - s,
„osirotjeo, siromah", slavenskog robota, rabota, rad i rob
itd., te lima prizvuk „nedostojnog, trudnog, mučnog činje­
nja". Pa i
Marx
u Njemačkoj ideologiji (1845/46) govori o
„ukidanju rada" (MEW 3, str. 77, D. Z. f. Ph., str. 1241)
a u Kapitalu III (u tekstu pisanom vjerojatno prije 1. iz­
danja Kapitala I, 1867) može „carstvo slobode" zamislili
samo ,,s onu stranu" nužnosti materijalne produkcije
(MEW 25, str. 828), za koju slobodu je „osnovni pred­
uvjet" „smanjenje radnog dana" (ibid.). Ipak zadržavamo
ovaj naslov da bismo naglasili, s jedne strane, momenat
autoriteta, discipline i moći, s druge strane, tegobu, trud,
muku, ne-volju, teškoću itd., dako u znanstvenom radu koji
nam važ/i kao paradigmatički, pa već i u razvijenom indus­
trijskom radu, pogotovo automatiziranom itd., momenat
„tjelesnosti", bar direktno, nije više odlučujući. Rad nika­
da ne može
za čovjeka
postati puka igra, iako o sebi i za
sebe upućuje na bitnu igru 1 sam sve utemeljujući kao te­
melj stoji u otvorenosti bez temelja, te je zato takvo či­
njenje kofe svoju svrhu’ ima u sebi samom.
122
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...64
Powered by FlippingBook