Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 28

PRAKSA RADA KAO ZNANSTVENA POVIJEST
samom Marxu, i po njemu drugima, samo kao pre­
stanak „spekulacije pri zbiljskom životu" i početak
„zbiljske, pozitivne znanosti, prikaza praktičkog
posvjedočenja činom (Betatigung), praktičkog raz­
vojnog procesa ljudi", „zbiljskog znanja", dok „sa­
mostalna filozofija gubi s prikazom zbilje svoj medij
egzistencije" [Die deutsche Ideologie, MEW 3,
Dietz, Berlin 1959, str. 27, ili sad i novo objavljeni
tekst prve, nikad dovršene glave „Njemačke ideolo­
mentu „teorije",] —
upućeni, zbog i radi koje jesu
„bitak"
(kvaliteta, kvantiteta, mjera) i „pojam" (subjektivni, objek­
tivni, apsolutni). Naravno, pri tom se Hegelov „pojam" bit­
no modificira, kao što se, s obzirom na čitav sistem, mo­
dificira „duh" (subjektivni, objektivni, apsolutni), te su
samo nešto jednostrano i suprostavljeno „bitku" odnosno
„prirodi", dok je njihova istina i jedinstvo: „zbilja" odnos­
no „zbiljski čovjek i zbiljski ljudski rod (Menschengattung)"
(MEW 2, str. 147). Ovaj primat „zbilje", koja je u Hege-
la tek posredni član na putu od „bitka" k „pojmu", govori
o formuli
„realiziranja
1*,
,,ozbiljenja“ filozofije koje je ujed­
no njen „gubitak!1
(Verlust). Za Marxa na razini doktorske
disertacije (1839, 1840—41, ožujak) ovaj primat nije ništa
nefilozofijsko, nego proizlazi kao
nužni slijedeći korak iz
bitne konstrukcije unutarnjeg principa filozofijskog siste­
ma kao filozofijskog, to jest za Marxa „teorijskog"
u prak­
su
filozofije, koja je ono što se ima poduzeti kao navlastito
djelo „učenika" Hegela. [Usporedi za sve: primjedba 2, pr­
vog dijela, IV glave Marxove disertacije, MEW Ergan-
zungsb., Erster T., Dietz, Berlin 1968, str. 326—330, posebno:
328]. Primat „zbilje" pred „bitkom" i „pojmom" unutar nji­
hova jedinstva i totaliteta prisutan je još i u Zur Kritik der
Hegelschen Rechtsphilosophie. Einleitung (prosinac 1843—
— siječanj 1844) i u Heilige Familie (početak rujna 1844—
— druga polovica studenog 1844). Filozofija se ne može uki­
nuti, a da se ne ozbilji; ona se ne može ozbiljiti a da se
ne ukine (MEW 1. str. 384, posebno: 391). „Nije dovoljno
da misao tjera [ili: tiska, drangt, V. S.] k zbilji, zbilja mo­
ra sama tjerati k misli" (1. c., str. 386). — Nasuprot Straus-
sa i Bruna Bauera smatra Marx da „kritiku Hegelove spe­
kulacije i odatle svake metafizike" treba izvršiti preko kri­
tike „apsolutnog duha", dakle ne padajući ispred „Hegeiova
stajališta", a „apsolutni duh" je „metafizički travestirano
[prerušeno] jedinstvo" prirode i duha — „zbiljski čovjek ili
zbiljski rod" (MEW 2, Dietz, Berlin 1959, str. 147).
114
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...64
Powered by FlippingBook