PRAKSA RADA KAO ZNANSTVENA POVIJEST
najstrožem smislu nalazi se samo tamo gdje je ne
kom biću predmet njegov rod, njegova bit" (L.
Feuerbach, Izbor . . . , 1. c., str. 49). Taj ^socijalistič
ki čovjek" „zna", za razliku od „predstavljanja', on
„umski misli", za razliku od apstraktivnog mišlje
nja, i ujedno zbiljski živi (1. c., str. 546),
doista
jest,
za razliku od prividnog života zoologijskog, pojedi
načnog, fizičkog individuuma23. „Svoje
rođenje
(Geburt) samim sobom" — valja se ovdje sjetiti na
početnu, citiranu ontologijsku definiciju Marxovu
— „svoj proces nastajanja" on zahvaljuje sebi sa
mom, on je spontano rađanje (generatio aequivoca),
on sam sebi daruje i ispostavlja tu-bitak, on sam se
be rađa i tvori u povijesnom, ne u fizičkom smislu
riječi, on je sam svoj početak i svoj kraj, on je u
sebi smisleno zatvoren24.
Slijedeće mjesto u tekstu htjeli bismo posebno
akcentuirati: „Za socijalističkog čovjeka cijela ta
kozvana povijest [u koju u to vrijeme Marx sasvim
jasno uključuje i prirodnu povijest, ukoliko je re
levantna za eminentno povijesno zbivanje, V. S.]
nije ništa drugo nego tvorenje [ili: rođenje; akt ro
đenja, Erzeugungsakt, V. S.] čovjeka
ljudskim
ra
dom, nego bivanje prirode za čovjeka .. .” (ibid.,
23 Sve to Marx stilsko^terminologijski obuhvaća obra
tom koji podsjeća na Hegelov an-und-fiir-sich: den sozia-
listischen Menschen ... isrt .. ." itd. (1. c., str. 546).
24
Odatle se na ovom mjestu u Rukopisima (1. c., str.
546) javlja i distinkcija „komunizma" i „socijalizma", u
smislu komunizma kao prelaza, kao realnog zbivanja, kao
onog što je na putu k onom što doista jest, a to je „soci
jalistički čovjek", pa se „komunizam odnosi spram privat
nog vlasništva kao ateizam spram transcendentnog boga".
Oboje su samo negacija, a „pozitivno" stajalište je „soci
jalizam" kao „pozitivna samosvijest" „zbiljskog života",
pozitivne, ukinućem privatnog vlasništva više ne posredo
vane „zbilje čovjeka". Zato komunizam „nije cilj ljudskog
razvoja" nego samo „nužni lik i energički princip bliže
budućnosti" (ibid.).
108