Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 24

PRAKSA RADA KAO ZNANSTVENA POVIJEST
no nameće, ako to već nije prosuđivanje o radu koji
nije
svojstvo
čovjeka
, (zar bi čovjek mogao postati
subjektom svjetske povijesti
radom
kad bi rad već
uvijek bio svojstvo čovjeka?), nego naprotiv, čovjek
svojstvo
rada29.
Što bi bilo, na osnovi citiranog Marxovog teks­
ta, bliže nego zaključiti da sam čovjek
biva po radu,
ali radu bez atributa „ljudski"? Jer, što u stvari
suponira taj tekst, koji u „konkretnom" elementu
svjetske povijesti izriče ontologijsku tezu o identi­
tetu esencije i egzistencije, nego da je
rad
„apsolut"
i „najviše biće", da rad, u vidu samopostavljanja,
omogućuje između ostalog, ne samo svjetsku povi­
jest, u smislu sinteze prirodnog i povijesnog (u užem
smislu), nego i samog čovjeka kao posrednika, kao
radnika, u odnosu jednog bića (čovjeka) spram bića
u cjelini („prirode")?
Tako apsolutno shvaćen rad, u najstrožem smis­
lu riječi apsolut (to jest ono što je od svega odrije­
šeno te ima samo uzrok u sebi, svoj vlastiti je uzrok,
a nije učinak drugoga, po sebi je, a ne po nečem
drugom), — kao što to dokumentiraju kasniji teks­
tovi, koji nisu na tom ontologijsko-metafizičkom ni-
29
Na svoj način, u jednom tekstu, koji ovdje valja
navesti, Engels je sasvim jasno, kao i inače, bez mnogo bri­
ge o konsekvencijama svog stajališta, izrekao: „Rad je
stvorio čovjeka", (MEW 20, Dietz, Berlin 1962, str. 444). Ne­
kakav „dijalektički" obrat — kojim bi se htjelo nadopuniti
ovu tezu time što bi se reklo: da, s jedne strane, rad je
stvorio čovjeka, ali s druge strane, čovjek stvara rad, —
morao bi prije svega voditi računa o onome što u tom
slučaju znači „stvaranje" kao atribut rada, tako da bi se
na izgled „dijalektičko rješenje" pretvorilo u nemisaonu
verbalistiku. Takvi obrati nisu, međutim, gola izmišljotina,
nego ih zastupaju ozbiljni teoretičari.
110
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...64
Powered by FlippingBook