Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 20

PRAKSA RADA KAO ZNANSTVENA POVIJEST
vječno; apstraktivno, razumno reflektiranje, napro­
tiv, koje stoji na gledištu „individuuma", a ne na
gledištu znanja, za Marxa je „pučka svijest" s nje­
nom „predstavom" (Vorstellung) (ibid.) usmjerenom
naivno, prosječno, to jest samo na „zamjećivanje"
a ne mišljenje stvari.
Pa ako je kružno kretanje ono koje daje „vječ­
nost", apstraktivno, individualno, fizičko, pojedinač­
no, smrtno, konačno biće ima samo uvid u lošu
punktualnu beskonačnost linearnog „razvijanja", to
jest ponavljanja onoga što jest, nizanja uzroka do
prvog („Tko je uopće rodio (stvorio) prvog čovjeka
i prirodu?"), samo pitanje je, dakle, postavljeno ta­
ko da smjera na uzrok van bića, te već kao pitanje
ukazuje na konačnost fizičke individualnosti. Umno
gledište koje se odnosi na povijesnu totalnost, na
cjelinu, ima svagda posla s „vječnošću" i ne može
sebi postaviti pitanje o jednom „transcendentnom
stvoritelju"21. Nasuprot takvom transcendentnom
stvoritelju", „umno mišljenje", znanje i uvid raspo­
lažu „samostvaranjem", „samorađanjem" (genera-
tio aequivoca), te čitav proces zbivanja samostvara-
lačkog bića, a čovjek je navlastiti primjer takvog
bića, mosi karakter „božanstvenosti", ali prenesene
u imanenciju, ne u nešto transcendentno.
Pitanje o stvaranju prirode i čovjeka, — jedno
od teologijskih pitanja, kako ih Marx vidi, — znači
„apstrakciju od čovjeka i prirode" (ibid.).
U strogom smislu, za takvo apstraktivno pitanje,
ni čovjek ni priroda zapravo
nisu
, a doista
jest
samo
»stvaranje«, božji akt stvaranja koji nadilazi sve
stvoreno.
Marx je kritiku ovog teologijskog gledanja zapo­
čeo insistiranjem na tome, da sama činjenica mi­
21
Zato u Marxu sasvim neprimjerene interpretacije
u smislu historicizma i relativizma.
106
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...64
Powered by FlippingBook