Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 23

bog
— PRIRODA — ČOVJEK
podcrtao V. S.). To je mjesto, niveau kojeg suponi-
raju sva kasnija Marxova konkretna politička, eko-
nomijska, socijalna itd., itd. izvođenja (na primjer
ono o
prelaznom zbivanju
u smjeru onog što će na­
zvati „višom fazom komunizma”2'. To je, dakle, ho­
rizont unutar kojeg Marx misli25 6.
Postavljaju se, međutim, pitanja: ako je priro­
da i čovjek u svojoj biti isto, tako da povijest sama
nije drugo nego postajanje prirode nečim što j
e za
čovjeka,
tko
je onda — to je prvo pitanje —
sub­
jekt
čitavog odnosa? da li čovjek kao vrhunac pri­
rode ili priroda kao njegova supstancija, supstancija
tog subjekta ili, možda, nešto treće? I drugo, odluč­
no pitanje: ako smo dobro čuli poruku ovog teksta
o čovjeku i radu, moramo se zapitati: zar doista iz
ovog teksta proizlazi ono što će i Marx i Engels
kasnije i neposredno iz ovakvih misaonih tokova za­
ključivati, naime to da je tu baš riječ o
čovjeku
kao
„samostvaraocu” i „stvaraocu” svega u povijesnom
horizontu? Da li zapravo s pravom Marx govori u
kontekstu Rukopisa o svojem stajalištu kao o „po­
zitivnom” humanizmu, o naturalističkom humaniz­
mu, humanističkom naturalizmu27, a na drugom
mjestu, u „Heilige Familie”28, kao o „realnom hu­
manizmu” ? Jer, ono što on ni ovdje ni nigdje drug­
dje ne daje jest bar jedna pomisao koja se neophod­
25 Usporedi Kritik des Gothaer Programms, MEW 19,
Dietz, Berlin 1962, str. 19—21.
26 Kad smo rogobatno preveli: .. bivanje prirode
za čovjeka", učinili smo to namjerno, kako bi se osjetilo
hegelovsko podrijetlo Marxovih termina, u ovom slučaju
,,ftir-sich-sein"-a, u tekstu.
27Usporedi MEW Erganzungsband, Erster Teil, Dietz,
Berlin 1968, str. 536. Ovo mjesto je, također, važno za
Marxovo shvaćanje „istinskog rješenja spora egzistencije
i biti”.
28Usporedi MEW 2, Dietz, Berlin 1959, str. 7.
109
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,...64
Powered by FlippingBook