Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 19

BOG — PRIRODA — ČOVJEK
biće iz esencije kojeg proizlazi da egzistira, a baš to
je, za Marxa, definicija „čovjeka”20. Stoga, obraćaju­
ći se pojedinačnom „individuumu" i „njegovoj apst­
rakciji" (deine Apstraktion, 1. c., str. 545), a na „sta­
jalištu pojedinačnosti" moguć je samo apstraktivan
uvid ili linearan uvid u proces zbivanja — Marx
kaže ovako: „Moraš dakle, zadržati u oku ne samo
jednu
stranu, beskonačni progres . . . Moraš čvrsto
držati i
kružno kretanje
, koje je u onom progresu
osjetilno zamjetljivo, po čemu čovjek u rađanju
(Zeugung) sam sebe opetuje (wiederholt), dakle
čovjek
uvijek ostaje subjekt" (ibid.). Stoga, napro­
tiv, apstraktivno gledište (Gesichtspunkt), za razliku
od totalnog gledanja, koje reprezentira lik „socija­
lističkog čovjeka", pita: „tko je rodio prvog čovjeka,
i prirodu uopće", te je i samo „produkt apstrakci­
je", to jest ostaje na gledištu „individuuma" („fizič­
kog" a ne „povijesnog"). Zato Marxov savjet: „Na­
pusti svoju apstrakciju . . ." (ibid.), pa otamo Mar-
xov facit: „Pitaj se egzistira li onaj progres kao ta­
kav za umno mišljenje (verniinftiges Denken)?"
(ibid.), nasuprot apstraktivnom, razumskom mišlje­
nju. To je još jedna distinkcija koja jasno pokazuje
hegelovsko podrijetlo Marxove ontologije: „Umno
mišljenje" odnosi se na proces kao kružno kretanje
koje u sebi sadrži „beskonačnost", koja beskonač­
nost,
pozitivno
određena, jest „vječnost": cjelina je* i
20
Kako i kad je moguće da jedno „realno” biće, tradicio­
nalno: zavisno od drugog (ens ab alio), dobije atribut „najre­
alnijeg” osebičnog bića (ens a se)?
Ukidanje suprotnosti
dva­
ju svjetova — „transcendentnog” i „imanentnog” , „stvara­
lačkog” boga i čovjeka, pukog „stvorenja” , „pravog” svijeta
i „ovog ovdje” , „prividnog” itd., jest
temeljna crta
takozva­
ne „realizacije” i „ukidanja” filozofije (metafizike). Reduk­
cija „apsoluta” , na primjer, zbiva se tako da ono na što se
on reducira samo preuzima njegove kvalitete i atribute itd.
To se vrši u čitavoj posthegelovskoj filozofiji od Feuer-
bacha do Sartrea; najznačajniji reprezentanti te „redukci­
je”
:Nietzsche
i
Marx.
105
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...64
Powered by FlippingBook