Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 21

BOG — PRIRODA — ČOVJEK
šljenja stavlja u pitanje ovakav transcendentni akt
stvaranja („ . . . kad misliš i pitaš tvoja apstrakcija
od bitka prirode i čovjeka nema smisla", ibid.). Na
kraju novovjekovne metafizike, dakle, Marx radikali­
zira u spekulativnoj sumnji, svojim odgovorom koji
izriče jedinstvo i istovetnost mišljenja i bitka te
za njih ne dozvoljava nikakvu transcendenciju, već
metodičkoj sumnji Descartesovoj implicitan, u njoj
prezentan stav da je
5
cogito ergo sum
kao ishodi­
štem subjektivnosti subjekta zapravo nespojiva „ap­
straktna" to jest transcendentna egzistencija božja.
„Socijalistički čovjek", to jest čovjek kaio „biće
roda" (Gattungswesen), a ne pojedinačan, apstrak­
tan, zoologijski, fizički individuum kakav je on za
Marxa još uvijek u takozvanom „građanskom druš­
tvu", ne znači ni jedinku ni zbir, nego je
concretum
u hegelovskom smislu, to jest jedinstvo posebnog,
pojedinačnog i općeg, pri čemu, međutim, pitanje
jedinstvenosti
tog jedinstva nije navlastito propita­
no2.
To „biće roda"
svjesno
je (kao „theoretisch
und praktisch sinnliches Bewusstsein", 1. c., str.
546) da je biće roda, dakle, nije samo ono što ,,o se­
bi" jest nego je i „za sebe", dakle: i supstancija i
subjekt (Hegel), ili feuerbachovski rečeno: „svijet u
2
To pitanje ostaje nepromišljeno i na problemskoj
razini Grundrisse ... (1857—58), Theorien iiber den Mehr*
vvert (1862—63), Kapitala (I, 1867), dijelom ranije (III sve­
zak, 1864—65) dijelom kasnije (II svezak, 1870—78). Tamo
se, na primjer, javlja karakteristični singular: „društveni
individuum'' (Grundrisse, 1. c., str. 594) „cjelokupni radnik"
(Kapital I, MEW 23, Dietz, Berlin 1962, str. 531). Tu se
korijene mogući nesporazumi oko "prirode" takvog „sub­
jekta" kakav je „radnička klasa", koje su bitne karakteris­
tike „čovjeka" (?) u „asocijaciji neposrednih proizvođača"
itd. — Za „prirodu" Marxove tvorbe pojmova usporedi na­
šu intervenciju „Za razumijevanje Marxovog pojma revo-
cije", Praxis 1—2, Zagreb 1969. (usp. ova knjiga, str. 82—84).
107
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...64
Powered by FlippingBook