Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 31

BOG — PRIRODA — ČOVJEK
još izvodi na filozofijski način, a nije, u skladu sa
sadržajem
redukcije „boga", „apsoluta" i tako da­
lje, prišao konkretnoj kritici samog izvornog sadrža­
ja39. Zapravo, kontemplativni „zor" (Anschauung),
za razliku od „osjetilno ljudske djelatnosti, prakse",
pogađa glavna zamjerka Feuerbachu u I glavi „N je­
mačke ideologije"40. Sve do u pozne spise i izjave,
kritičke primjedbe upućene Feuerbachu (Marx u
pismu J. B. v. Schweitzeru, 24. I 1865, Marx—Engel-
su 24. IV 1867, Engels o Feuerbachu u ,,Ludwig
Feuerbach i ishod njemačke klasične filozofije",
1866.41, pogađaju apstraktnost, siromaštvo u pogle­
39
„Za praktičkog materijalista, to jest komunista,
radi se o tome da se postojeći (bestehende) svijet revolu-
cionira da se stvari pred sobom nađene napadnu i promije­
ne" upućuje Marx na Feuerbachovu adresu (MEW, 3, str.
42, Deutsche Zeitschrift ... etc., str. 1208). „Nije pogreška
što Feuerbach ... osijetilni privid podređuje osjetilnoj zbi­
lji konstatiranoj točnijim istraživanjem činjeničnog stanja,
nego što u posljednjoj instanciji ne može svršiti s osjetiil-
nošću, a da je ne gleda „očima" to jest kroz „naočale"
filozofa
(Engelsova primjedba, 1. c., str. 43, D. Z. f. Ph., str.
1209). Feuerbach „ostaje pri apstraktumu »Čovjek«, „za­
država se u teoriji", „ne shvaća ... ljude u njihovim danim
društvenim vezama", „životnim uvjetima" koji su ih „uči­
nili onim što jesu" (1. c., str. 44, D. Z. f. Ph., str. 1210).
40
Usporedi „1. ad Feuerbach" (Teze o Feuerbachu) MEW
3, str. 5, 6, 7, vidi 1. c., str. 27 pisano u proljeće 1845, Tu
je sadržano u bitnom sve što je razvijeno kasnije u I glavi
(pisanoj od rujna, najkasnije prve polovice listopada 1845.
do početka 1846), (vidi B. Andreas, W. Monke, Neue Daten
zur „Deutschen Ideologie" ... etc, Archiv fiir Sozialgeschi-
chte, Hannover, 1968, str. 25—26; u članku G. A. Bagatusija
„Struktura .. ", Voprosi filosofii, 10, 1965, str. 110, situira
se tekst lizmeđu studenog 1845. i travnja 1846).
41
MEW 16, str. 25: „Uspoređen s Hegelom Feuerbach
je sasvim siromašan. Ipak je bio epohalan poslije He-
gela jer je naglasio stanovite, kršćanskoj svijesti neugodne
točke, važne za napredak kritike, koje je Hegel ostavio u
mističkom clair-obscur-u"; usporedi MEW 31, str. 290;
usporedi MEW 21, str. 272, 286: „začudno siromaštvo
Feuerbacha u usporedbi s Hegelom"; str. 290; „ Od Feuer-
117
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...64
Powered by FlippingBook