Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 61

BOG — PRIRODA — ČOVJEK
značenju riječi) jest
tehničko spravljanje-računanje
na kojem se temelji svako suvremeno mišljenje, či­
njenje i sačinjanje. Mito-logija kao tehnologija je
dvoznačna u bitnom smislu: kao mišljenje
tehnike
(u smislu genitivus subiectivus) ona je računanje i
spravijanje iz tehnike svega kao osebičnog, tehnič­
kog objekta (tehno-logika na mjestu metafizike u
cjelini), i, ujedno, ona je naslov za
mišljenje
tehnike
u njenoj
povijesnoj
biti, za
promišljanje
i
obrat
zna­
nstvenog nacrta-obrade svijeta k još-ne-odlučenoj
punini jedne drukčije mogućnosti. Sad je, na pos-
lijetku, sve na tome da se tehno-logijski projekt kao
artikulirana pred-postavka svega što jest, sa svom
smionošću življenja
otvori
za ne-pred-viđenu, iskon­
sku zgodu, neiscrpljenu i neiscrpljivu mogućnost, i
to baš tamo gdje ona, kao funkcionalni „krug" to­
talnog funkcioniranja, u svom zatvaranju ništi život
sam. To otvaranje nikad ne može biti samo još jed­
na, sve nadmašujuća postavka rada samog kao „kon­
kretnog apsoluta", kao ni, još manje, puni čin i rad­
nja čovjeka-radnika koji
jest iz
apsoluta i za njega71.
71
Usporedi ovdje Marcuseove zahtjeve i napore oko
„novih potreba čovjeka", oko „velikog odbijanja", otklanja­
nja jednodimenzionalnog društva i čovjeka, oko „smiraja,
namirenja i umirenja (pacifikacije) egzistencije," oko „dru­
štva kao umjetničkog djela", veze umjetnosti ii tehnologije,
itd. Da bi tako nešto doista, „kvalitativno nadmašilo" po­
stojeći „realitet", trebalo bi da Marcuse sam, pnije svega,
raščistiti s vlastitim subjektivističkim aktivizmom, unatoč
deklaracija. Njegovo „utopijsko" mišljenje, međutlim, više
suponira metafiziku Blochova tipa nego smiraj i prebolje-
nje same metafizike. Freud, kolikogod bio skrojen po Mar-
cuseovoj mjeri, neće ga osloboditi manipulacije. Njegova
„radikalnost" hrani se pretpostavkama svijeta koji bi da
„prevladava". [
H
. M., 1. c., str. 234, 233, passim;
H.
M., An es-
say on liberation, Beacon Press, Boston, Mass, 1969. sav je
posvećen tim pitamjiima; usporedi navlastito
H.
M., Društvo
kao umjetničko djelo, Kulturni radnik, Zagreb, 1968, str.
174—181; „Utopijska ideja estetičke zbilje mora se izdržati
sve do smješjbenosti koja danas uz nju nužno prijanja", (str.
181);
H. M.,
predgovor za „Kultur und Gesellschaft", ed.
147
1...,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60 62,63,64
Powered by FlippingBook