Albert Bazala: Etika i narodno gospodarstvo - page 21

spriječiti zla djela samo dotle, dok je mogućnost zata­
jiti svoj čin odnosno prijetn ja kazne manja od koristi,
koji taj čin pruža ili obećaje. Bez moralne kontrole
nemoguće je spriječiti i to, da se sve posljedice go­
spodarskih grijeha ili nespretnosti navaljuju na
druge, te se na njihov račun, i samo na njihov račun
— a to poštenim putem ne ide — ispravlja sudbina
(corriger la fo rtune!). Tečaj gospodarskoga života
prirodno donosi sa sobom, da neki poslovi ne uspije­
vaju, da neka roba ne ide, pače i po zlu prodje; ničim
se ne da opravdati, da ovakova šteta i nepovoljni
tečaj naprosto padne na kupca, da mu se bez upozo­
renja podu slabija ili loša roba, ili da se još i hvali. Mi
smo navikli tražiti od čovjeka, da nosi posljedice svo­
jih čina, da u neku ruku priznaje fatum morala, koji
traži za svaki čin odmazdu. Zašto da taj fatum ne
vrijedi i n gospodarstvu? Ne mora li i gospodar, ako
zna dobiti i steći, jednako biti spreman izgubiti, te
nastalu štetu svoju sretnijim poslovima naknaditi. Mi
dolazimo eto do istoga posljetka kao i promatranjem
prvoga slučaja: granice slobodnome razmahu egoizma
postavljene su ondje, gdje gospodarski rad stavlja n
pogibelj čovječnost, gdje počinjeno djelo- znači po­
vredu dostojnosti ljudske n sebi i u drugome. Korektiv
gospodarskih prilika ne leži samo u njihovoj unu traš­
njoj konsekvenciji, kojom primjerice nesolidnost vodi
do neodrživih odnošaja, nego i n moralnim sposobno­
stima. Do njih stoji i sigurnost trgovačkih i kreditnih
odnošaja. Značajno n tom pogledu uvjerenje, da su
gospodarski odnošaji bolje bili osigurani negda, dok
se posudjivalo na riječ ili na čestit brk nego danas,
kad se posudjuje na mjenicu i obveznicu; nikome ne
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...35
Powered by FlippingBook