Albert Bazala: Etika i narodno gospodarstvo - page 28

Gdje gospodarskoj borbi manjka ovaj pogled na viši
cilj, kojemu je borba za blagostanje samo sredstvo,
da se do onoga cilja uspješnije prodre, gdje gospo­
darska težnja ispuni sav sadržaj života i preko sebe
ne vidi nikakova cilja, tamo ona prirodno dolazi na
granicu ne-čovječnosti u pravom smislu ove riječi.
Naprotiv ako gospodarsku težnju provejava idealni
duh, ako se kroz nju svagda probija želja dohvatiti
pravi smisao ljudskoga života i ispuniti život čovjeka
dostojnim sadržajem, onda postaje i ekonomski rad
vježbalište čovječnosti, a borba za blagostanje prelazi
u borbu za ljudski život, egoistična borba za održa­
njem prelazi u nastojanje, svojemu »ja« podati što
dostojniji sadržaj. Kraj takova duha postaje rad bla­
goslov za čovjeka. Lijepo je to istakao C a r l y l e ;
po njemu ne stoji vrijednost sve naše borbe s priro­
dom toliko do toga, da prirodu predobijemo, koliko
da boreći se s njome sebe razvijemo. Na radu se čo­
vjek razvija i najveća je nesreća za nj, ako ne može
da radi, te je tako nesposoban postići svoje ođre-
djenje, to jest, postati čovjekom. Čovjek se usavršuje
radom. Smradne močvare se uklanjaju njime, a na
njihovo mjesto dolaze lijepe žitne poljane i ponositi
gradovi, ali u isto vrijeme prestaje i čovjek biti
močvarom i nezdravom pustinjom, nego prošavši
vatrom rada postaje čovjek. Blagoslovljeni žar rada
je kao oganj, što čisti, te se u njem troši sav otrov,
a smradne pare postaju sjajnim plamenom. Tako
Oarlyle; i s pravom, jer po radu, ako je prožet ideal­
nim žarom čovječnosti, postaje č o v j e k bogat —
njegovo se biće obogaćuje i oplemenjuje, o n raste
u vrijednosti i upravo se može reći: nije bijedan, tko
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35
Powered by FlippingBook