Albert Bazala: Etika i narodno gospodarstvo - page 29

radi, nogo tko ne radi, a još je bijedniji, tko oko sebe
sakuplja imetak, ali sebe, svoju čovječnost nije ni­
kako obogatio. Na to je očito pomišljao Klement
Aleksanđrijski, kad upozoruje, kuda vodi gospo­
darska težnja, ako- se s njom ne združi težnja za ideal­
nim zvanjem ljudskim (bez obzira na to, kako se ono
odredjuje), pa veli, da se može dogoditi, te će konj ili
zemljište ili posudje nečije vrijediti petnaest; talenata,
a on sam jedva će biti vrijedan tri obola.
Klement u Aleksandrijskom bio je pred očima
samo bogataš, koji kraj svega imutka svojega ostaje
siromašan kao čovjek, ali on kao da ne vidi jednaku
pogibelj, u sirotinji, što se kini i muči radom. Od borbo
za goli život ne smaže ona vremena, da odahne, da
se na čas osvrne na se, — poput čovjeka u životnoj
opasnosti, koji nema kad, da gleda, kakav je i kako
radi, već svu pažnju svraća samo' na to, da si život
spasi. Moraliste su često podcjenjivali važnost gospo­
darskih prilika za nastanak i održanje idealne težnje
ljudske. Psihologija nas puti, da je rad n o r m a l n o
skopčan s čuvstvom ugode, ali mi znamo i to-, da ima
granica, gdje on postaje bolan, a to biva ondje, gdje
je po trošak energija uopće ili u izvjesnom pravcu
prekomjeran. A nijesu li prilike baš siromašnih vrsta
takove, te rad njihov nije potrošak nakupljenih sila
ili ušteđnje nego trošenje samoga kapitala? Ne iz­
jeda li posao t. zv. nižih vrsta živo tijelo- njihovo?'
Koliko energije može tu da još preostane za neki du­
ševni sadržaj, za neki viši smisao života, kad »želuđ-
čano pitanje« iscrpljuje više nego što dnevni prirast
odnosno naknada energija iznosi? Što> preostaje n ta ­
kovu radu od č o v j e k a ? Što dalje u tom pravcu
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35
Powered by FlippingBook