Albert Bazala: Etika i narodno gospodarstvo - page 33

tom potvrdu ne samo za narodnu riječ: Zlo tko čini,
sebi čini, nego upravo moralnoga zahtjeva ljubav i:
najbolje ljubi sebe, tko drugoga ljubi. Svakako pak
dade se iz Goldscheiderove misli izvesti ovo, da su
na socijalnoj reformi u jednakoj mjeri interesirani
ekonomski slabi kao i ekonomski jaki, oni prvi rad
opstanka, ovi drugi da ne degeneriraju. Socijalno pi­
tanje je pitanje obrane kapitala od izrodjenja (de­
generacije) .
*
*
*
Cini se, da je tako spoznaja, koliko je život naš
upleten u zajednički život, jedina kadra podati svemu
našemu, a i gospodarskom radu pravac altruistički
i socijalni, a socijalne prilike n povodu gospodarskih
odnosaja oštro pute na to. Otud je onda lako razu­
mjeti, da je velik dio j a v n o g a d o b r o t v o r s t v a
potekao upravo iz gospodarskih poticaja, a jednako
se lako dadu prosuditi i razni pokušaji socijalna iz-
ravnanja. P ri tom se dakako ne može pomišljati na
jednu radikalnu promjenu gospodarskoga reda. I ako
je primjerice opravdano, da se rad, koji jedini stvara
vrijednosti, mora u bolji odnošaj staviti s naplatom,
ne može se ići tako daleko, kao što ide primjerice
Tolstoj, kad drže, da bi svaki morao obavljati svaki
rad, što se odnosi na uzdržanje života. Tome se pro­
tivi čitavi uredjaj današnjega društva sa svom orga­
niziranom svojom razdiobom rada. Jednake se ne bi
mogla sa svih strana opravdati reforma, koja bi išla
za tim, da u drugom ekstremu sav rad učini državnim,
te i sve tečevine njegove uzme kao zajedničko dobro,
Prof. dr. Bazala: Etika i nar. gosp.
3
1...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 34,35
Powered by FlippingBook