278
Zanchi, J., Disertacija o uzajamnom odnosu …, Prilozi 63–64 (2006), str. 255–289
prestabilirane harmonije
primjenjuju načela koja, promotri li ih se bolje,
nisu ništa manje neshvatljiva od onoga fizičkog utjecaja duha na tijelo i tije-
la na duh. Ne može se razumjeti kakva bi bila narav toga fizičkog utjecaja.
Postoji li itko tko bi mogao shvatiti narav duše i tijela kakvom je zamišljaju
harmonisti
? Ljudski je duh prema
harmonistima
takve prirode »da bi si na
isti način kao i do sada predočavao ovaj univerzum čak i da vidljivi svijet
ne postoji«. I ljudsko tijelo
harmonisti
zamišljaju s takvom strukturom da bi
se samo po sili njegova mehanizma svi pokreti koje izvodi »i na isti način
kao sada događali u njemu i kad duša ne bi postojala«. To su načela o koja
se upire cijeli sustav
prestabilirane harmonije
. Je li ih pak lakše razumjeti
nego fizički utjecaj, neka razmisle oni u kojih njihovo unaprijed stvoreno
mišljenje nije toliko snažno da bi se prihvatio autoritet koji nije utemeljen
na razumu. Ja se ipak ne mogu suzdržati a da skupa s vrlo učenim mužem
Petrom de Crosa ne kažem: »Ima onih koji misle da ih se ne smije ismijavati
kad ismijavaju oni koji se odbijaju diviti takvim nebulozama!« (
Disertacije
o ljudskom duhu
, 3. odjeljak). Wolff kaže da sustav
fizičkog utjecaja
grije-
ši jer ne postoji nikakva predodžba o takvu
utjecaju
; griješi stoga i sustav
harmonista
jer je mehanizam ljudskoga tijela, prema sudu samoga Wolffa
(§ 637), takav da ga mi ne možemo shvatiti.
Utjecaj
duha na tijelo i tijela
na duh, prema Wolffu, treba ubrojiti među
skrivena svojstva
zbog toga što
njegova narav nije poznata, a ni njegovo se postojanje ne pokazuje (§ 573
i § 588). Prema tome se i mehanizam ljudskoga tijela treba uvrstiti među
skrivena svojstva
jer se
kako sam Wolff priznaje (§637 i § 617) niti može
shvatiti niti na neki način pokazati. Filozofija ne dopušta »da se među pri-
rodne uzroke ubroje skrivena svojstva«: dakle, ne bi mogla dopustiti da se
radi objašnjavanja odnosa između duha i tijela izmisli takva narav duha i ti-
jela kakvu ni sami
harmonisti
ne mogu razumjeti. Sustav je
slučajnih uzroka
pogrešan jer se u njemu javlja utjecanje neograničenoj Božjoj moći kako bi
prirodni fenomen, tj. odnos između duha i tijela postao jasan; pogrešan je
onda isto tako sustav
prestabilirane harmonije
jer prema
harmonistima
ne
postoji drugi uzrok tog istog odnosa osim opet same Božje moći. Prirodna
filozofija ne podnosi »da se, kad se traže uzroci prirodnih učinaka, zanemare
drugotni i priziva prvotni uzrok«; prema tome ona ne dopušta da se, nakon
što se otkloni svako djelovanje duha na tijelo i odbaci svaka uzročnost tije-
la prema duhu, kaže da je sama Božja mudrost i moć učinila »da osjetilne
ideje tako supostoje s materijalnima kao da tijelo utječe na dušu, i obrnuto,
da voljni pokreti u tijelu tako supostoje s htijenjima duše kao da duša utječe
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...35