280
Zanchi, J., Disertacija o uzajamnom odnosu …, Prilozi 63–64 (2006), str. 255–289
§ I.
Procjenjuje se zašto i kako ljudski duh proizvodeći ideje stvari
ovisi o tijelu
Ovdje uzimamo za sigurna neka načela koja smo iznijeli u
Metafizici
ili u drugoj po redu rukopisnoj raspravi svoje
Filozofije
gdje se razmišljalo
o podrijetlu ideja.
Iz onoga što sam u prethodnim poglavljima prigovorio
okazionalistima
i
harmonistima
o
slučajnim uzrocima
i
automatskoj
sposobnosti ljudskoga
duha, prije svega je jasno da ljudski duh prirođenom sposobnošću tako proi-
zvodi u sebi ideje svih stvari da ni za jednu nije određen po svojoj biti. Tako
mu je potrebno izvanjsko određenje da u sebi proizvodi ideju i predodžbu
radije ove nego one stvari. Budući da se od promjene u osjetilnim organima
koju izazivaju pojavne stvari u mozgu proizvodi neki stanoviti pokret kroz
koji se kao kroz sliku izražava sama stvar
kao što jasno pokazuje fizika,
ova slika pojavne stvari, odnosno pokret nastao u mozgu od promjene u
osjetilnim organima određuje ljudski duh da, dok god je spojen s tijelom, u
sebi kuje i proizvodi ideju radije ove nego one pojavne stvari.
Zbog toga duh pri oblikovanju ideja pojavnih stvari ovisi o tijelu dok
god je s njim povezan: dokle su god duhu za tijelo na raspolaganju one slike
stvari čije ideje proizvodi sam duh. No ova ovisnost duha o tijelu ne doka-
zuje da je sam duh takve naravi da odvojen od tijela uopće ne bi mogao mi-
sliti. Doista, duh o tijelu s kojim je povezan ovisi pri proizvodnji predodžbi
pojavnih stvari samo u onoj mjeri u kojoj ovisi o predmetu koji se stavlja na
raspolaganje duhu za tijelo, jer slike stvari koje se izrađuju u mozgu stoje
umjesto samih stvari, pa tako i predmeta. Stoga ne može postojati drugi
razlog iz kojeg ta ovisnost priječi da duh odvojen od tijela misli osim toga
što se bez tijela ne može dogoditi da pojavni predmet bude prisutan u njemu
kako je potrebno. Pogrešno je pak da se nužno traži tijelo s kojim bi se po-
vezao duh kako bi mu onako kako je potrebno bio nazočan predmet koji će
opažati. Naime pojavni predmeti mogu
neposredno
postati nazočni u duhu
na onaj način na koji njihove slike postoje pred njim u mozgu. Materijalnost
predmeta tomu ne smeta jer su i same slike materijalne. Dakle, duh može
neposredno
, odnosno u sebi, dohvatiti pojavne stvari i proizvesti njihove
ideje, kao što ih može opažati
posredno
, to jest u slici. Isto tako ništa ne
priječi da duh odvojen od tijela misli ako ništa ne brani da opaža tjelesne
slike stvari dok jest povezan s tijelom. Što se pak tiče ideja netjelesnih i
nepojavnih stvari, njihova spoznaja, koju stječe duh povezan s tijelom, tako
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35