276
Zanchi, J., Disertacija o uzajamnom odnosu …, Prilozi 63–64 (2006), str. 255–289
sposobnošću predznanja potpuno sigurno znao da će duh, koji je s tijelom
spojen, slobodno htjeti te, a ne neke druge pokrete. Ali stvari stoje supro-
tno: doista, makar pokreti za koje je npr. Petrovo tijelo određeno svojom
strukturom bili isti oni za koje je Bog unaprijed znao da će ih njegova duša
slobodno htjeti te zbog toga sam duh želi njih, a ne druge; to ne niječe da
je istina kako oni nisu u vlasti duše tako da ih ne bi izvršio a da ih nije htio.
Stoga se ne može dogoditi da Petrovo tijelo ne izvede sve one pokrete za
koje je određeno već svojom strukturom, niti njegova duša može izmijeniti
sam mehanizam i tako mu se oduprijeti da mogne zapriječiti neki od tih
pokreta koji nastaju po sili samoga mehanizma. Sloboda odluke za pokrete
tijela ne nalazi se u Petru ako nijedan pokret nije u njegovoj vlasti. Dakle
makar tijelo ne bilo fizički određeno
osim za one pokrete koje bi duh s
njim povezan samo poželio
to ne znači da u Petru nema nikakve slobode
za njegove tjelesne pokrete.
I zaista, je li čovjek samim tim što postoji, po tomu što je nešto što se
sastoji od duše i tijela,
stvarno
neodređen prema protivnim pokretima i za
sve njih
iznutra
osposobljen, ili ne?Ako nije, i ako je tomu uzrok božanskoga
predznanja: prema tome božansko predznanje tako vrijeđa čovjekovu slo-
bodu za tjelesne pokrete da je potpuno razara. Ako pak čovjek jest
iznutra
neodređen prema svim pokretima, onda njegovo tijelo nije po naravi svo-
jega mehanizma određeno da izvede stanoviti niz pokreta.
Harmonisti
se
dakle moraju okrenuti nečem drugom umjesto božanskom predznanju da bi
sigurno odredili ljudsku slobodu što se tiče izvanjskih radnji.
§ IV.
Harmonisti ne daju filozofsko objašnjenje uzajamnog odnosa
između duha i tijela
Prema
harmonistima
ne postoji neki drugi razlog zašto bi ljudski duh i
tijelo u svojim radnjama bili međusobno usklađeni, osim onoga da je Bog
htio i učinio da njih dvoje, iako su nadasve različiti
automati
, jedno drugom
u uzajamnom djelovanju skladno odgovaraju. Stoga, ako bismo poslušali
harmoniste
, određene predodžbe stvari u duši odgovaraju određenim pro-
mjenama u tijelu, i određeni tjelesni pokreti odgovaraju nekim htijenjima
duše, jer je Bog ova dva
automata
povezao na onaj način za koji je svojom
sposobnošću predznanja znao da će po njemu i duh i tijelo zajedno djelovati.
No ne daje se filozofsko objašnjenje zbog čega se, kad se u prirodi pojavi
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...35