Zanchi, J., Disertacija o uzajamnom odnosu …, Prilozi 63–64 (2006), str. 255–289
273
je naime da je sustav
prestabilirane harmonije
protivan Svetomu pismu
čak i da se nikakva pogreška nepravedno ne umiješa u sustav. Teološka pak
načela filozof remeti ako misli da se, očuvavši vjeru, može prihvatiti sve
ono što se izravno ne protivi Svetomu pismu. Odatle naime slijedi da se u
teološka mogu s punim pravom uvrstiti samo ona načela
i da stoga u njih
trebamo vjerovati božanskim pouzdanjem
koja se jasno i precizno iznose
u Svetome pismu; a koliko je to pak daleko od istine, to vidi svaki katolik.
§ III.
Ako ljudski duh proizvodeći svoje opažaje doista ne ovisi ni o kojem
izvanjskom načelu, predodžbe stvari, koje u samom duhu dolaze u
slijedu, nužno se u njemu pojavljuju tako da mi ni na koji način
ne možemo spriječiti njihovu proizvodnju. I obrnuto, ako se
svi pokreti ljudskoga tijela, također i oni koji odgovaraju
htijenjima duše, izvode po sili samoga mehanizma tijela,
svi su iznutra nužni.
Ljudski duh bi pri proizvodnji predodžbi stvari mogao biti doista neovi­
san o svakom izvanjskom načelu samo kad bi sve te predodžbe sam proiz-
vodio tako kao da je po svojoj biti određen za njihovu proizvodnju. Ako
nije po svojoj biti određen da proizvodi radije ovu nego onu predodžbu i niz
predodžbi, treba biti određen nečim drugim što se nalazi izvan njega te isto
tako i ovisi o tome: kao što je tijelu
jer nije po svojoj naravi određeno da
kretanjem prijeđe radije ovaj nego onaj dio prostora
potrebno izvanjsko
načelo da odredi njegovu pokretačku silu. Nužno je pak da sve te predodžbe
stvari duh proizvodi u samome sebi, i to tako da ga se ni na koji način ne
može spriječiti. A proizvodi ih samo ako bi po svojoj biti bio određen da ih
proizvodi. Nužno biva ono što biva po naravi stvari i po njezinoj biti. Dakle
budući da prema
harmonistima
ljudski duh proizvodeći predodžbe stvari ne
ovisi ni o kojem izvanjskom načelu, sustav
prestabilirane harmonije
ne pos-
toji ako se ne drži sigurnim da sam duh sve one predodžbe stvari koje proiz-
vodi proizvodi nužno tako da ga mi ni na koji način ne možemo spriječiti ili
odrediti da proizvodi neke druge. Zato je ljudski duh, ukoliko bi se iznijela
ova pretpostavka, potpuno lišen slobode za svoje opažaje. Ono naime što
nam se događa bez naše volje nije nam slobodno. Tako neće zaslužiti poh-
valu oni koji se trude pobuditi čestite ideje u samima sebi, niti će zaslužiti
pokudu oni koji vole njegovati i dozivati si u pamet nečasne ideje: jer niti
prvi mogu slobodno biti bez čestitih niti drugi bez nečasnih misli. Također
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...35