Zanchi, J., Disertacija o uzajamnom odnosu …, Prilozi 63–64 (2006), str. 255–289
281
ovisi o spoznaji pojavnih da predodžbe tih stvari duh izvodi iz ideja pojav-
nih stvari sposobnošću precizije ili apstrakcije, i kao da ih izdvaja, kako sam
opširnije pokazao u
Metafizici
. Dakle, ljudski duh ne bi mogao proizvesti
ideju nikakve nepojavne stvari dok god je povezan s tijelom, ako se ne bi
pojavila u mozgu neka predodžba, odnosno ako se ne bi pojavila pojavna
slika te stvari, iz čije bi se predodžbe sposobnošću precizije ili apstrakcije
izvela sama ideja nepojavne stvari.
Premda je iz rečenoga gotovo dokazano i objašnjeno da duh ovisi o ti-
jelu dok je s njim povezan, a u proizvodnji ideja pojavnih stvari u onoj mjeri
u kojoj su duhu na raspolaganju za tijelo one slike stvari čije ideje proizvodi
sam duh, ipak nam je potpuno nepoznat način na koji ljudski duh povezan
s tijelom do nazočnosti tjelesne slike predočene u mozgu u sebi kuje ideju
stvari koja je kroz tu sliku izražena. Čini se da se to uopće ne bi moglo
objasniti kad ne bi bila posve jasna narav samoga duha. Sposobnost naime
proizvodnje ideja nije ništa različito od same naravi duha, a nama ne može
biti poznat način na koji uzrok djeluje ako nam nije poznata njegova djelat-
na sposobnost. Narav pak našega duha nije nam posve poznata. Stoga se ne
može spoznati, pa tako ni objasniti kako duh u sebi do nazočnosti tjelesne
slike proizvodi ideje stvari. Jedno se međutim može smatrati neprijepornim:
da tjelesna slika predočena u tijelu ne proizvodi u duši ništa stvarno po čemu
bi sam duh
formalno
bio određen za proizvodnju ideje stvari. Doista, da tje-
lesna slika u ljudskom duhu proizvodi nešto stvarno, to bi bilo ili
duhovno
ili
tjelesno
; no to ne može biti ni jedne ni druge prirode. Ne može biti
duhovno
budući da posve nadilazi djelovanje tjelesnog agensa i njegove sposobnosti.
Ne može biti ni
tjelesno
budući da se čini kako se opire tomu da
tjelesno
bu-
de sadržano u
duhovnom
kao način u stvari ili kao akcident u subjektu. Da-
kle materijalna slika predočena u mozgu ne proizvodi u duši ništa stvarno po
čemu bi duh bio
formalno
određen za proizvodnju ideja, ali ljudski duh ima
tu sposobnost, moć i narav da u sebi do nazočnosti tjelesne slike predočene
u mozgu kuje u sebi ideju stvari koju ta slika prenosi, štoviše, djelovanjem
te slike u samom se duhu proizvodi nešto stvarno.
§ II.
Procjenjuje se kako je ljudsko tijelo u izvođenju pokreta koji se
nazivaju voljnima podložno zapovijedi duha
Voljnima
nazivamo one tjelesne pokrete koji se događaju u nama na za-
povijed duše. Suprotno tomu
nužnima i prirodnima
nazivaju se oni pokreti
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35