Zanchi, J., Disertacija o uzajamnom odnosu …, Prilozi 63–64 (2006), str. 255–289
285
§ III.
U sad izloženom sustavu stvarnoga utjecaja ili ovisnosti duha o tijelu i
tijela o duhu objašnjavaju se fenomeni uzajamnog odnosa između ovih
dviju supstancija
Prije svega, ako bismo pretpostavili da je prema premudrom planu Bo-
ga Stvoritelja duša tako ujedinjena s tijelom da u toj ujedinjenosti svojim
radnjama ili mislima različito utječe na njegove organe, i da s druge strane
oni na različite načine pokretima utječu na nju
pa tako kao da tjelesni udo-
vi čuju zapovijed duše, a duh opaža i razumije sklad tjelesnih organa
te
da dopušta da se njome upravlja tako da ona na neki način udahnjuje tijelu
pokret koji sama ne posjeduje, dok tijelo duši tako reći određuje način mi-
šljenja i pruža ideje koje u njegovu okrilju ne mogu nastati, iz kojeg god na-
posljetku razloga premudri Stvoritelj to stvorio, lako se razumije i objašnja-
va kako se s obzirom na konstituciju i toplinu tijela u duhu rađaju različite
sklonosti. Ako bi naime tijelo djelovalo na dušu snagom onoga najtješnjeg
uzajamnog odnosa, onda, kao što se od djelovanja različitih predmeta na tje-
lesne organe i od njihovih pokreta koji se šire do mozga pojavljuju različiti
(s obzirom na prirodu predmeta) opažaji i ideje u duhu, koji se ne bi pojavili
bez djelovanja predmeta na organe, tako i s obzirom na različitu konstituciju
čvrstih dijelova, živaca i mozga te temperaturu sokova koji protječu, nastaju
različite misli u duši, u što nas uvjerava i iskustvo. Stoga, dok tijelo raste i
jača prije svega snagom mozga, raste snaga i krepkost duha, a kako ta snaga
s vremenom slabi, slabi i duh. Kad mozak ima prirodnu temperaturu i kad
se sokovi koji ga prožimlju slobodno i mirno pokreću, laganim i jednolič-
nim treperenjem žilica, tada duh razvija svoju prirodu, a kad mozak nema
prirodnu temperaturu, kad mu naudi bolest, kad ga prekomjerno ispuni i
proširi skupljena krv, te kad ga potrese žešće strujanje vrućih tekućina, onda
slabi i duh. Kako sokovi i tekućine imaju manje ili više umjerenu toplinu te
se pod njihovim utjecajem čvrsti dijelovi na različite načine napinju, i duh
je manje ili više spreman obavljati svoje radnje. Odatle su ljudi s obzirom
na različitu dob, način života, prehranu, spol, podneblje, područje i mjesto
stanovanja poprimili različitu narav; a koliko se puta zbog hrane i pića mi-
jenja krv te pokreti i temperatura mozga, dolazi i do promjene svojstava i
misli; primjećujemo da isti čovjek, kojemu uzrok nije poznat, sad u tijelu
osjeća vesele pokrete, a sad se rastužuje, da pijane pak i proždrljive napušta
razum, da gube moć rasuđivanja, da upravo nisu nalik na sebe i kao da svla-
če sa sebe čovjeka
da više i ne spominjem ništa o bolesti onih koji imaju
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35