266
Zanchi, J., Disertacija o uzajamnom odnosu …, Prilozi 63–64 (2006), str. 255–289
biva niz opažaja i želja u duši. Drugo, kako se događa niz pokreta u tijelu. I
napokon, na koji način dolazi do toga da niz opažaja i želja, koji je u duhu,
odgovara nizu pokreta koji se istodobno događaju u tijelu, odnosno kako to
da se ta dva niza međusobno slažu i odgovaraju jedan drugom po prešutnom
nepovredivom zakonu. Na temelju ovoga posljednjeg taj sklad dobiva ime
unaprijed određenog
.
Što se tiče prvoga, kaže se da je ljudski duh supstancija čija je narav
takva da svojom prirodnom snagom, neovisno o svakom pokretu koji se
zbiva u tijelu, na poticaj pojavnih stvari u sebi može proizvesti sve opažaje i
želje koje u sebi proizvodi, i to u toj mjeri »da bi se opažaji i želje« (riječi su
slavnog Wolffa iz
Racionalne psihologije
, § 614) »nizali u duši na isti način,
kao i sada, čak i da tijelo ne postoji«. Prema tome, »duša bi si na isti način
kao i sada predočavala ovaj univerzum čak i da vidljivi svijet ne postoji«.
Nadalje, opažaji i želje proizvode se u duši u neprekinutom nizu (ondje, §
613), i to naime tako da ne postoji ni najmanji trenutak u kojem ne bi bilo
nikakva opažaja ili želje. Zato se kaže da čak i u snu naš duh proizvodi
predodžbe stvari, premda zbrkane i nejasne, a kako se iz opažaja rađa želja
ili, kako sam Wolff kaže, »čim si neku stvar predočimo kao dobru, poželi-
mo je« (
Empirijska psihologija
, § 589). »I čim si istu stvar predočimo kao
lošu, uklonimo je« (ondje, § 589). Ako duh nikada nije lišen opažaja, tada
mu nikad ne nedostaje ni želja, i tako u duši neovisno o svakom vanjskom
postupku postoji nikada prekinut niz kako opažaja tako i želja. Zato je sam
Leibniz rekao da je ljudski duh supstancija »čiji opažaji i želje slijede jedno
za drugim, neizbrojivi u neprekinutu nizu koji je i nemoguće prekinuti«. I
budući da se to svojevrsno odvijanje opažaja i želja zbiva u duši neovisno
o bilo kakvom vanjskom načelu, isti je autor duh nazvao
duhovnim auto-
matom
, naime kao nekim strojem koji ostvaruje svoje pokrete bez ikakva
vanjskog pokretača ili usmjeravalačkog načela.
A kao što duh sebi svojstvenom snagom, neovisno o bilo kakvu vanj-
skom uzroku, tvori svoje opažaje i želje u neprekinutom nizu, tako i or-
gansko tijelo s kojim je vezan sam duh predstavlja napravu koju je stvo-
rio najmudriji Tvorac svih stvari, s takvim umijećem da neovisno o duši
izvršava sve one pokrete za koje smo primijetili da u njemu postoje. Sve,
kažem; naime i one koji se zovu
voljni
. »U sustavu prestabilirane harmoni-
je«, kaže Wolff u
Racionalnoj psihologiji
, §§ 615 i 616, »snagom tjelesnog
mehanizma iz materijalnih predodžbi pojavnog svijeta nastaju pokreti koji
odgovaraju htijenjima i željama duše, onkraj bilo kojeg vanjskog neposred-
nog određenja ovisnog o duši«. Stoga, kao što bi se »opažaji i želje događali
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...35