Gjuro Arnold: Etika i poviest - page 70

66
toga, da i Lorenz smatra nuždnim vriednostno presudjivanje.
Pa kakva mjerila, kakvu etiku preporuča 011? Čujmo.
„Pitanje 0 etičnih presuđah nije doduše nijedan od znat­
nijih povjestničara mimoišao, ali do jasna riešenja pojma i
zadaće povjestna pisanja u tom pogledu, nije se do danas
nipošto došlo. Neko štovanje tako zvanih ćudorednih načela
traži se kao glavni momenat u historiografiji; ali u pitanju:
kakovom ćudoređnosti, kakvim li etičkim mjerilom imao hi
se povjestničar služiti — vladala je dakako podpuna tama.
Zar da Kant-Schlosserov kategorični imperativ zamienimo krš­
ćanskom moralkom ili Aristotelovom etikom ? Što se pako upo­
rabe tiče, to nije razlika osobita, da li mjerila uzmemo iz ove
ili one filozofije. Tu stojimo dakle pred velikim jazom u za-
konih povjestnoga znanja. Mi tražimo ćudoredno presudjivanje,
te se poput jegulje izvinemo, kad bi imali reći, što je za pravo
to presudjivanje ćudoredno. U takovih okolnostih, gdje se mje­
rila vrieđnosti ustanovila nisu, čudno je zaista, da se je sve
uzvrpoljilo bilo, kadno je Buckle izjavio bio, da on na stano­
vištu povjestnom ne može u obzir uzeti ćudorednoga faktora,
pošto je taj u obće konstantan, pa po tom i neprotumačiv.
Droysen nije pobiedio Bucklea. Staro pitanje 0 slobodnoj volji
nije s pitanjem presude nikako u nuždnom savezu, već dolazi
tekar u drugom i trećem redu u poviesti na obzir. Netko može
stanoviti povjestni čin veoma vriednim držati, a pri tom nie-
kati slobodnu volju jednako kao onaj, koji je podpunim inde-
terministom
“. 17
S razlogom smo u Lorenzu nazrevali protivnika. On do­
duše nigdje ne spominje etike Herbartove, ne spominje je baš
ni slovom: kao da mu je posvema nepoznata; ali on je u na­
čelu proti uporabi etike na poviest: pošto „medju mjerili —
uzeli ih iz ove ili one filozofije — nema osobite razlike“ .
1...,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69 71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,...88
Powered by FlippingBook