60
predvidja vrieme: gatati će možda baba, da ne bude sutra
mraza — a osvanut će snieg
“.7
Induktivna metoda ostati će svojinom prirodnih znanosti;
poviest ipak mora se je za sad odreći. Prirodoslovje izpituje
fizični sviet, poviest pako sviet moralni. U koliko li se poviest
bavi takodjer svietom fizičnim, u toliko nije ona poviestju u
užem već u širem smislu to jest poviest s pomoćnimi si zna-
nostmi. Medj ovimi posebno mjesto zauzima antropologija.
Antropologija sasvim odgovara onome, što Buckle i pri
staše od poviesti traže8. Dok je naime čovječanstvo u pogledu
kulturnom jošte embrionom bilo, sigurno je imalo malen broj
voljnih motiva, te mu je djelovanje moralo biti veoma jedno
lično. Tu bi se dakle induktivna metoda bila rabiti mogla.
A li što više je čovječanstvo napredovalo prosvjetom, to više
se množali motivi — a voljno djelovanje postajalo je sve to
raznoličnijim. Uslied toga onemogućila se uporaba induktivne
metode.
A da li za uviek? Ne. Množali se motivi i većao se po
tom izbor koliko mu drago, čovječanstvo mora ipak jednom
uvidjeti, da nije isto, koji li od silesije motiva da volja oda
bere, nego da baš samo stanovite motive ona odabrati ima.
Ti motivi su etične ideje — kao zakoni moralnoga svieta.
Kad bude čovječanstvo djelovalo po ovih motivih, onda će se
i opet induktivna metoda rabiti moći,. Za tu dobu rodio se
Buckle prerano, za onu prvu prekasno.
Etične ideje dakle zakoni su moralnoga svieta — drugih
zakona on nepoznaje. Ovi zakoni jednako su kruti, kao i oni
n svietu fizičnom. Bazlika postoji samo u tom, da zakoni fi
zični onoga, koji im se protivi, slamaju fizično; dočim zakoni
moralni satiru opornika moralno. Fizični slom izilazi vazda na
vidjelo, slom moralni često se krije. Ali ako se stoga, što se