Gjuro Arnold: Etika i poviest - page 48

44
Red je, da predjemo na ideju prosvjete. Njezino načelo
jest razdioba rada, ne dakako mekanična razdioba sila nego
organična razdioba funkcija. „Svi valja da se
zanimaju
za sve;
a svaki pojedinac ima biti
vješt
samo svomu poslu“ . U tom
je uključena i raznovrstnost zanimanja; jer ne može biti druž­
tva — u širem smislu — 11 kom bi se svi članovi bavili ili
sposobni bili baviti se istim poslom. Tomu se opire fizično i
psihično ustrojstvo pojedinaca.
Raznovrstnost zanimanja donosi sa sobom naravski i razno-
vriednost posla. Nagrada — koju za svaki posao zahtieva ideja
pravednosti — biti će po tom takodjer različita. Dočim tako
ova ideja u pogledu materijalnom traži nejednakost, traži ona
u pogledu formalnom — kako već znamo — strogu jednakost.
Svatko naime smie znanje svoje upotriebiti na svoju i obću
korist. Ideja blagohotnosti protivno ne pita za te obzire; ona
pruža svakomn „što mu srdce prosi“.
Kolizije, koje se odatle radjaju, već su nam od prije
poznate; mi smo samo drugim putem na nje naišli. Nu dočim
smo ih tamo uzeli s obzirom na mužstvo: ovdje ćemo ih raz­
matrati s obzirom na ženstvo; i dočim su one tamo proizvele
pitanje socijalno — izvest će one ovdje pitanje ob emancipaciji.
Posljedice spomenutih kolizija, dotično osiromašenje nekih
stališa — kako rekosmo — ne dade se odkloniti. Radničko
pitanje tek je danaidska bačva. Nesreća je samo, te siromaštvo
ima opet i dalnjih žalostnih posljedica: ono bo onemogućuje
množinu brakova — a ovi su ipak podlogom družtva. Samo-
tovanje pruža k tomu veću slobodu pojedincem — što je pre­
često uzrokom nemorala. Kamo to vodi, posve je jasno. Dje­
vojke, kojim bi bilo zasnovat obitelj, ostavljaju tihi te zabitni
hram kućanstva i stupaju na otvoreno polje burnoga života,
da si vlastitim znojem osjeguraju samotni bitak. Razkalašeni
i sebični dio protivnoga spola, povladjuje ovoj smionosti —
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...88
Powered by FlippingBook