Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus tertius - page 85

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 1.
39
Vratimo se na samu stvar: Ksenofanov slušač bio je Parme-
nid, a njegov Melis i Zenon. No, zato jer Aristotel njega <Zenona>
napada poslije Ksenofana, a Parmenida i Melisa gotovo uvijek za-
jedno povezuje, prvo ćemo raspraviti optužbe protiv Zenona.
Obrana Zenonova
[na margini]
Prvo ocijenimo njegove <Zenonove> nauke kako ih je Aris-
totel izložio. »Ako nešto jest, nemoguće je da nastaje:«
33
τοῦτο
λέγων ἐπὶ τοῦ θεοῦ
, »to govoreći o bogu« – dakle Zenon ovdje
raspravlja o teologiji. Bog je, dakle, nenastao, kaže Zenon. Ako
je nenastao, i vječan je. Opet: Bog je
κράτιστον ἁπάντων
34
, naj-
moćniji od svih. Ako je najmoćniji, također je jedan. Ako bi, nai-
me, bila dva ili više, ne bi bio najmoćniji od svih. Njih dva bili bi
mu jednaki. Naime, to svojstvo (biti najmoćniji od svih) pripada
Bogu. Ako su dva boga jednaka, nisu oba od svih najmoćnija.
Ako je jedan od njih moćniji, onaj slabiji nije bog dakle jedan je
bog. Ako je jedan, posvuda
πάντη
sebi sličan, također vidi i čuje
i ima ostala osjetila. Ako je sebi posvuda sličan ima oblik kugle:
naime kugla je posvuda sebi slična i sebi ista. I budući da je vje-
čan i ima oblik kugle, nije niti beskonačan niti konačan: razlog
je: jer, iako nema niti početak niti sredinu niti kraj, nije beskona-
čan. Ako bi ih bilo više, bio bi ograničen, no jedan je, dakle, nije
ograničen: »Takvo uistinu biće, kaže da je jedan postojeći bog, da
se ne kreće, niti da je ono nepokretno.«
35
Naime, ono nepokret-
no nije biće, a kreće se ono čega je više od jednog. Zaključujući
ovu raspravu Aristotel kaže: »Kroz sve tako postoji bog, vječan
i jedan, sličan i oblika kugle, niti beskonačan, niti konačan, niti
miruje, niti je nepokretan.« Na tom mjestu mislim da je pogreška
33
Nema grčkog, usp. ARIST. Xen. 977a.14: Ἀδύνατόν φησιν εἶναι͵ εἴ
τι ἔστι͵ γενέσθαι.
34
Usp.ARIST. Xen. 977a.23 – 24 εἰ δ΄ ἔστιν ὁθεὸςἁπάντωνκράτιστον͵
ἕνα φησὶν αὐτὸν προσήκειν εἶναι.
35
Usp. ARIST. Xen. 977b. 8- 10 τὸ δὲ τοιοῦτον ὂν ἕν͵ ὃν τὸν θεὸν
εἶναι λέγει͵ οὔτε κινεῖσθαι οὔτε κινητὸν εἶναι. Petrić malo mijenja tekst i
umjesto κινητὸν čita ακίνητον.
5
10
15
20
25
1...,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84 86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,...454
Powered by FlippingBook