Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus tertius - page 261

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 5.
215
25
10
5
je nastalo, i da jest zbog takvog uzroka, prije nego smrtna živa
bića«; dakle, ako je nebo nastalo, kažem, nastalo je takvim uzro-
kom, tj. naravlju i univerzalnim umom, i biva očuvano takvim
uzrokom i to je vjerojatnije, nego da su od njega nastala smrtna
živa bića. No ona su proizašla od ideja koje su u tom umu, za-
što nije također od tih istih proizašlo i nebo? Sigurno jest, jer u
knjizi
O svijetu
jasno priznaje što je ovdje rekao dvojbeno:
ako je
nastalo
; tamo, naime, <kaže>: »I cijelo nebo uresila je ona moć
koja kroz sve prodire«. Nebo i svijet imaju, dakle, bitak i djelova-
nje, tj. kretanje od njih i od njegovih ideja, beznačajan je, dakle,
onaj prigovor. Dodaje: »No ništa ne koriste <ideje> ni za znanje o
drugome, nisu supstancija toga (bile bi, naime, u tome), niti <ko-
riste> za bitak, jer nisu u onome što u njima sudjeluje.«
28
Platon
je u
Fedonu
poučavao da je svo ljudsko znanje sjećanje, a to ne bi
bilo ništa drugo, nego poslije zaborava ponovno uspostavljanje
znanja; i da je istinito da je to tako, jer u ovom životu znamo što je
to jednako; to se, naime, događa zato, jer smo prije ovoga života
poznavali to isto jednako, a to je bila sama ideja. Ideja je, dakle,
bila predmet naše tadašnje spoznaje, a uzrok je naše sadašnje na
temelju sjećanja.
Aristotel to čerupa zbog toga jer one ideje nisu supstancije
toga, kao da se znanost ne postiže drugim do supstancijom. No
suprotno nas je poučavao u cijeloj 3. knjizi
Analitike
– da znanost
nastaje na temelju dokaza; a dokaz ne čini da znamo supstanciju
[333] ili bit, nego da na temelju uzroka vlastita trpnja pripada
svojem subjektu; po Aristotelovu nauku znanost je, dakle, o akci-
dentu, a ne o supstanciji, neopravdano se, dakle, čerupa Platon.
Drugi je dio pobijanja, da ideje ne pridonose bitku jer nisu
u onome što u njima sudjeluje. Kao da je nužno da sunce i otac
koji Sokratu daju bitak, budu u Sokratu, djetinjast je zaista taj
prigovor. Ideje, naime, nisu – po uvjeravanju Platona i starih
28
Usp. također: ARIST. Metaph. 1079b.16.
15
20
30
1...,251,252,253,254,255,256,257,258,259,260 262,263,264,265,266,267,268,269,270,271,...454
Powered by FlippingBook