Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus tertius - page 253

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 5.
207
25
10
5
ćemo odgovoriti, da također po njegovim, gore izloženim, uče-
njima slijedi da su ideje brojem jednake s ovim našim vrstama.
[331] To, naime, ne samo da nije nemoguće, nego se čini da je
osobito nužno; kao što su, naime, Sokrat i Platon
ὁμοειδεῖς͵
iste
vrste
i međusobno i sa svojim očevima Sofroniskom i Aristonom,
tako su i njihova sjemena, da bi ih rodili, također bila
ὁμοειδή
,
iste vrste
. I <iste su vrste> topline uključene u onim sjemenima i
dahovi u toplinama i narav u dahovima i ljudska duša koja ovisi
o univerzalnoj duši, a ova opet o razumu ili Bogu u kojemu je
ijinga, ili forma ili ideja ljudske vrste, kojom su obuhvaćeni poje-
dini ljudi. Isti razlog važi za sve ostale vrste kojih brojem ima to-
liko, koliko ima tih ideja. Nevaljan je, dakle, taj prigovor i istinito
je da to s ovima <idejama> ima isto ime, jer po njima ima udjela u
bîti: kao što je toplina na bitan način u vatri, u stvari ugrijavanoj
vatrom, po sudjelovanju, tako je i čovjek u meni, po sudjelovanju
u prvom čovjeku; on jest u njima, <ljudima> i uvijek jest; stoga
će s pravom biti istinito da naše stvari i jesu i nastaju od onih
<ideja>, kao od uzroka, i po Aristotelovim prije izvedenim staja-
lištima; i kad to pobija, čini se da Aristotel pobija i ono istinito i
svoja <vlastita> stajališta.
Istinito je također da je to naše homonimno s onima <ideja-
ma> po njegovom stajalištu po kojem on sam poučava u zadnjoj
knjizi
O biću
, također u zadnjem poglavlju: da se propadljivo od
nepropadljivog razlikuje s obzirom na rod; no ove naše forme,
budući da su propadljive, bez sumnje će se rodom razlikovati od
onih vječnih, te će se s tog razloga izricati homonimno.
Nije prepreka što na kraju istog poglavlja iznosi: »Jasno je da
ideje ne mogu biti takve kakve neki kažu <da jesu> – bit će čo-
vjek, jedan propadljiv, drugi pak nepropadljiv – premda se ideje
izriču s obzirom na vrstu jednako ovom nekom, a ne homoni-
mno; no jedno se od drugoga međusobno razlikuje više rodom,
nego vrstom;« ideje su, naime, iste vrste s ovim <stvarima> s ob-
15
20
30
1...,243,244,245,246,247,248,249,250,251,252 254,255,256,257,258,259,260,261,262,263,...454
Powered by FlippingBook