Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus tertius - page 243

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 5.
197
20
10
5
No i Averroes priznaje i potvrđuje tu oblikovnu silu i razlog
u 18.
Komentaru
12. knjige
Metafizike
.
18
Uistinu se ta sila u sjeme-
nu temelji u duši onoga koji je to sjeme izbacio, kako to uči Aris-
totel u 2. knjizi
O rađanju životinja
, u 3. poglavlju: »U sjemenu
svih prisutno je ono što sjeme čini plodnim, a to se zove
toplo
«.
A učio je da to nije prisutno bez duše u knjizi
O disanju
, u 8. po-
glavlju: »Naime ni probava po kojoj se živa bića hrane, nije bez
duše i bez topline, sve se, naime, dovršava vatrom.« Jer se činilo
da je na tom mjestu tu toplinu nazvao vatrom, dodaje na onom
prethodnom mjestu kao da ispravlja: »To pak nije vatra, niti tak-
va moć (tj. izgarajuća i uništavajuća kakva je vatra), nego ona
koja je sadržana u sjemenu i u pjenušavom dahu.« A taj dah ima
u sebi neku narav analognu elementu zvijezda, tako, naime od-
mah dodaje: »Ona narav koja je u sjemenu analogna je elementu
zvijezda«, tj. nebu.
Kakva je ta narav, uskoro objašnjava kad kaže: »Toplina sun-
ca (što je prije nazvao elementom zvijezda) i živih bića, ne samo
s obzirom na sjeme, nego i s obzirom na neku izlučevinu, bila bi
drugo po naravi, a ipak takva, kakva jest, ima životno počelo«.
Tim riječima <objašnjava> da je toplina živih bića, koja je ista s
nebeskom, počelo života, ne samo u sjemenu i u nekom glavnom
dijelu, nego također u izlučevinama naravi; izlučevine također,
dok su u živom biću, imaju život, na što upućuju pobačeni plo-
dovi i crvi.
18
Usp. Aristotelis Metaphysicorum libri XIV cumAverrois corduben-
sis (…) Commentariis (…), Venetiis apud Iunctas 1562. str. 305 v: Et ideo
dicitur, quod omnes proportiones et formae sunt in potentia in prima ma-
teria et in actu in primo motore.
15
1...,233,234,235,236,237,238,239,240,241,242 244,245,246,247,248,249,250,251,252,253,...454
Powered by FlippingBook