Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber V-VIII) - page 89

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. II. knj. 6.
337
7. To pak da su suprotnosti, ili ono između.
8. Nastajanje se zbiva u supstanciju, propadanje u nebiće, a zbi-
va se
ἐξαίφνης,
‘trenutačno/iznenada’.
9. Nastajanja i propadadnja nisu gibanja, nego promjene.
[243] 10. Mijene su tri: kvantitativna, kvalitativna i mjesna.
11. U ostalim je rodovima bića nema.
12. Mirovanje je suprotno gibanju.
13. Svaka je mijena jedno: ili rodom ili vrstom ili brojem; i ona je
kontinuirana, dočim su ovi susljedni.
14. Mijena je suprotna mijeni kad jedno nastaje iz suprotnog u
suprotno, a drugo iz ovog suprotnog u ono suprotno.
15. Mijena je jedno po naravi, a drugo mimo naravi.
16. Isto je tako i s mirovanjem.
17. Ništa se ne kreće niti miruje u trenu, nego u vremenu.
18. Gibanje se može podijeliti s obzirom na vrijeme i s obzirom
na dijelove onoga što se kreće.
19. Sve što se kreće nužno je prije stavljeno u gibanje.
20. U konačnom vremenu ne može bivati beskonačno gibanje ni
beskonačno mirovanje.
21. Svako se gibanje zaustavlja u vremenu.
22. Jedno je gibanje sporo, drugo brzo.
23. Netrpno ne može biti pokrenuto.
To su poučci iz 1. i 2. knjige
O gibanju
; u 3. su pak ovi drugi:
24. Gibanje je beskonačno.
25. Neke se stvari gdjekad kreću, gdjekad miruju; jedne se sve-
udilj kreću, druge sveudilj miruju.
26. Sve što se kreće, kreće se ili sâmo po sebi ili po drugome.
27. Sve što biva pokrenuto biva ili po naravi ili silom.
5
10
15
20
25
1...,79,80,81,82,83,84,85,86,87,88 90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,...372
Powered by FlippingBook