Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber V-VIII) - page 209

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. II. knj. 7.
457
pokorava.« Uspostavio je pak ta tri staleža pomoću ovoga troga:
govorima, običajima i zakonima: »Poradi časti, poradi koristi i
poradi pravednosti.«
O DUŠI
Podjela duše na dva dijela što ju na istome mjestu donosi Ari-
stotel a od njih jedan [267] ima razum po sebi a drugi ga po sebi
doista nema, ali bi se mogao razumu pokoravati – uobičajena je
podjela koju je Platon na mnogo mjesta izložio, ali najopširnije u
Državi
, a donose ju i pitagorovci Metop, Teag i drugi; i ono Ari-
stotelovo »jer, ono gore uvijek poradi boljega biva« bilo je prije
Teagovo: »Jer uvijek je ono lošije sastavljeno poradi boljega«, u
samoj toj podjeli duše. Na kraju pak 15. poglavlja Aristotel uči
da je briga o tijelu nužno preča nego o duši, zatim ona o žudnji:
ta, dakako, poradi uma, o tijelu pak poradi duše. Potrebno je,
naime, da zakonodavac od početka pripazi kako bi se rađala naj-
izvrsnija tijela, pa se stoga tako pobrinuti kada će se i koja tijela
trebati međusobno povezati brakom.
O SINOVIMA
Tim istim se Platon u dugu govoru pozabavio na kraju
Držav-
nika
i 7. knjige
Zakonā
. Također i dobi muža i žene kako ih opisuje
5
10
15
20
1...,199,200,201,202,203,204,205,206,207,208 210,211,212,213,214,215,216,217,218,219,...372
Powered by FlippingBook