Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 65

Neposredna recepcija
Peripatetičkih rasprava
LXIII
ima kao svoj predmet vječno i nepromjenjivo biće (supstanciju),
premda se univerzalnost koja pripada
Fizici
razlikuje od uni-
verzalnosti koja pripada
Metafizici,
i to po tome što metafizičko
univerzalno postoji po sebi, dok fizičko univerzalno postoji po
drugome, po metafizičkom univerzalnom.
47
Fizičke supstancije
ovise o metafizičkim supstancijama.
Nasuprot Petriću bit Angeluccijeva shvaćanja sastoji se u slje-
dećem: pojam
bića
kao bića
nije opći pojam (kao za Petrića), nije
dobiven apstrakcijom, nego je to
bitak
koji proizlazi iz forme pri-
rodnih stvari. Predmet
Fizike
i
Metafizike
isti je. To je
biće kao biće
,
bitak
ili
prirodna supstancija
.
Fizika
i
Metafizika
ne mogu biti odvoje-
ne znanosti jer se znanosti dijele s obzirom na njihove predmete.
Zato se
Fizika
i
Metafizika
razlikuju kao
znanost
i
mudrost
.
Angelucci međutim na još jedan način difrencira
Fiziku
od
Metafizike
, razlikujući subjekt i objekt znanosti.
48
Oba razlikova-
nja upućuju na isto, tj. na to da je fizika kao znanost o
biću kao
biću
,
bitku
ili
prirodnoj supstanciji
nedostatna, odnosno da ukazuje
na nešto što je nad njom.
49
Fizika je znanost o
biću kao biću,
prirodnoj supstanciji
ili
bitku
koja analizira i utvrđuje zakonitosti kretanja (uzeto u smislu peri-
patetičkog pojma kretanja). Osma knjiga
Fizike
međutim, postav-
ljajući pitanje o vječnosti ili početku kretanja, ukazuje izvan te
47
Ibidem, str. 40v. alio quoque non minori discrimine invicem sepa-
rantur Physicae et Metaphysicae substantiae; quod hae per seipsas consi-
stent, illae vero non nisi harum ope et auxilio;
48
Ibidem, str. 61v. differt enim scientiae obiectum ab eiusdem subi-
ecto. subiectum dicitur, quam alii substratam materiam appellant, ex qua
reliqua scientiae capitibus exposita, velut ex proprio, et primario fonte de-
ducuntur; in eamque ut in primum principium referuntur; obiecti ratione
continentur praeter subiectum; species affectionesque et principia subiecti;
ordoque et methodus quaedam obiecti voce significatur; quae specie unica
esse potest, tametsi subiectum, genere multiplex existit;
49
Ibidem, str. 62v. ut nemini mirum videri possit, sicut substantia na-
turam praecedit, ita Metaphysicum Physico superiorem esse, tametsi rem
et materiam eandem propositam habeant. Također str. 63v. (…) verissi-
mum sit neque motus, neque actus, naturalium rerum intelligi perfecte, et
pernosci integre posse, donec ad primam omnium, et cunctis modis immo-
bilem substantiam qui Deus est, tandem deveniatur.
1...,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64 66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,...350
Powered by FlippingBook