Neposredna recepcija
Peripatetičkih rasprava
LIV
sul soggetto della metafisica«
18
. Posebnost se tog rada sastoji u
iznimnoj informativnosti članka u povijesnom smislu (rad naime
obuhvaća sve autorici dostupne izvore koji se tiču te teme) kao i
u smjeru istraživanja. Rad odlikuje i poseban smjer istraživanja –
autorica je naime istražila koliko pojam (Aristotelove) metafizike
oko kojega su se sporili Angelucci i Petrić, uz kojega je pristao i F.
Muti, odudara od vlastitog Petrićeva pojma metafizike. Članak
rezultira autoričinom konstatacijom da se vlastiti Petrićev pojam
metafizike znatno razlikuje od onoga koji je kao Aristotelov po-
jam metafizike Petrić izložio u
Peripatetičkim raspravama
(i oko
kojega se vodila polemika).
Iz jednog drugog aspekta, kad se naime pristupi anali-
zi argumenata kojima se u polemici služe Petrić i Angelucci,
može se uočiti da i Petrić i Angelucci zastupaju stajališta koja
su načelno (ali naravno s određenim povijesno uvjetovanim,
metodičkim razlikama) prisutna i u suvremenim interpretaci-
jama, raspravama i polemikama oko Aristotela i Aristotelove
Metafizike
.
Petrićeva je osnovna teza da Aristotelova
Metafizika
nije jed-
na jedinstvena znanost i argumentira svoju tezu ne samo činjeni-
com da se riječ metafizika ne nalazi ni u tekstu
Metafizike
niti bilo
gdje u Aristotelovu opusu (pa ju je vjerojatno smislio bibliotekar
Andronik s Rodosa u svrhu katalogiziranja Aristotelovih spisa),
nego prije svega uvidom u to da tim, tj. u
takozvanim metafizič-
kim knjigama
nedostaje osnovni uvjet za to da bi mogle biti jedna
znanost, odnosno nedostaje im jedan jedinstveni
predmet (subiec-
tum)
.
19
Te knjige nisu jedna znanost ili knjige o jednoj znanosti
18
Maria Muccillo, »Un dibattito sui libri metafisici di Aristotele fra
platonici, aristotelici e telesiani (con qualche complicazione ermetica): Pa-
trizi, Angelucci e Muti sul soggetto della metafisica«,
Medioevo, Rivista di
Storia della Filosofia Medievale
(a cura di Marco Forlivesi), XXXIV/2009; str.
221–305.
19
Usp.
Francisci Patritii
Discussionum peripateticarum
t. IV, Basileae
1581, str. 23. In eadem sunt navi ii libri, qui vocantur metaphysici. Nam
et silentio sunt a Diogene praeteriti; neque ullis locis in tot libris id nomen
legitur. Tum quod ingens quoddam confusionis chaos tum libris iis, tum
rerum tractationibus inest. Usp. također op. cit., str. 104.