Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 63

Neposredna recepcija
Peripatetičkih rasprava
LXI
i premda je povezan s prirodnim stvarima, bez neke spoznaje o
Bogu i božanskim stvarima.
40
Biće kao biće
nije dakle po Angelucciju opći pojam koji obu-
hvaća sve biće (kako vječno, tako propadljivo), nije pojam dobi-
ven apstrakcijom, izdvajanjem onog zajedničkog iz pojedinačnog
(kako misli Petrić), nego je
bitak
prirodnog bića.
Bitak
prirodnog
bića nije ono opće koje je zajedničko svemu, nego je pojam o
onom po čemu biće jest biće. U peripatetičkoj terminologiji to
je formulirano tako da
bitak bića proizlazi iz njihove forme
.
41
Bitak
bića proizlazi iz forme jer stvari jesu što jesu po njihovoj formi.
Bitak nije forma jer forma je samo jedan dio koji sukonstituira
stvar, nego proizlazi od forme ili je bitno određen formom. Bitak
također nije pojedinačno biće, nego je različit od tog bića; bitak
je, nasuprot prirodnim bićima koja su u nastajanju i propadanju,
vječan i nepromjenjiv. Bitak bića međutim, i to je ključna Angelu-
ccijeva teza, nespoznatljiv je bez neke spoznaje o Bogu i on je, po
Angelucciju, zajednički predmet
Fizike
i
Metafizike
.
42
Kako se može braniti ta teza? Angelucci tvrdi da se
Metafizika
i
Fizika
ne razlikuju kao dvije znanosti (da bi bile različite zna-
nosti, trebale bi imati dva različita predmeta), nego kao
znanost
ἐπιστήμη
i
mudrost –
σοφία
. Mudrost je naime naslov koji Ari-
stotel na nekim mjestima u
Metafizici
daje svojoj
traženoj znanosti
ἐπιστήμη
ζητουμένη
– odnosno znanosti o kojoj je riječ. Teo-
logiju naziva Aristotel mudrošću, kaže Angelucci, i to zato jer je
40
Ibidem, str. 21r. Quinta assertio sit, haud posse esse formale recte,
et ad unguem intelligi, tametsi Physicum est, et rebus naturalibus coniun-
cum sine aliqua de Deo et rebus divinis cognitione.
41
Ibidem, str. 12v. dico esse primum effectum formalem, quod est ip-
sius rei esse, quatenus tale est, non ad motum, et externas actiones vel
passiones relatum, neque ad hanc vel illam naturae speciem contractum;
cuius praecise sumpti proprietates sunt unum, multa, idem, diversum, op-
positio, actus, potentia et alia id genus; quod ut magis dilucide percipiatur,
a principali natura, quae est forma, manare dicimus varios effectus ordine
quodam, nimirum esse, essentiam, facultates et externos actus, sive actio-
nes sint, sive passiones, quos generali nomine motum appellamus;
42
Ibidem, str. 25r (krivo paginirano 21r), Quinta assertio sit, haud pos-
se esse formale recte et ad unguem intelligi, tametsi Physicum est, et rebus
naturalibus coniunctum sine aliqua de Deo et rebus divinis cognitione;
1...,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62 64,65,66,67,68,69,70,71,72,73,...350
Powered by FlippingBook