Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 60

Neposredna recepcija
Peripatetičkih rasprava
LVIII
kaže Petrić, raspravlja o prvim supstancijama, o nepokretnim
uzrocima i o onom božanskom. Ta znanost nije nipošto znanost
o
biću
kao biću
, odnosno o svim bićima, sveukupnosti bića, nego
odsijeca iz pojma
bića kao bića
ono biće koje je među svim bićima
najuzvišenije. Bilo bi doduše moguće, misli Petrić, da znanost o
prvim počelima bude ista sa znanošću o biću kao biću, ali u tom
slučaju pojambića bio bi uzet u platoničkom smislu, kao
biće uisti-
nu
ili ideja.
28
Za Aristotela je međutim biće kao biće univerzalni,
apstrakcijom dobiveni pojam i na temelju takva pojma znanost o
kojoj je riječ u prvom poglavlju
Metafizike
E nije moguća.
29
Ovo, odnosno ovako protumačeno Petrićevo shvaćanje ima,
može se reći, suvremenog rođaka u tumačenju Jonathana Bar-
nesa. Petrić bi svakako rado prihvatio ovu Barnesovu rečenicu:
»Metafizika je tako zapravo proučavanje ‘predmetno neutralnih’
pojmova i ‘predmetno neutralnih’ istina – u potpunosti apstrakt-
nih pojmova koji se mogu odnositi na bilo koji predmet te u pot-
punosti općih istina koje vrijede za bilo koji predmet.«
30
A složio
bi se vjerojatno s Barnesom i u tome da je to logika, odnosno i
sam Petrić konstatira da knjige koje sadrže znanost o biću sadrže
i mnogo toga što pripada logici,
31
kao i s Barnesovom konstataci-
jom da je logika još univerzalnija od znanosti o biću.
28
Ibidem, str. 107. Si vero hunc ad modum intelligatur, Pythagorico
et Parmenidio more ens intelligamus. Entiaque contemplari ut entia, nihil
aliud erit quam substantias separatas et intelligibiles causas nostratium
harum substantiarum speculari. Također i str. 316. Sed entis significatio
Platoni, longe alia est ab Aristotelica. (…) ens ergo illi /tj. Platonu – op.
autorice/ idea est.
29
Ibidem, str. 107. Quod si entis uti ens Scientiam Intelligamus pro
scientia entis universalissimi, omnibus entibus communi, proculdubio ab
illa longe erit diversa, ab eaque tantum differet, quantum totum a parte,
commune a proprio differet, ac id quod de re universa tractat, ab ea, quod
de una re aliqua. Također i str. 317. Unde sequitur Platonis opinionem esse
Aristotelicam scientiam, quia haec versetur circa universale collectum ex
singulis genitis.
30
Usp. J. Barnes, »Uvod u Aristotelovu Metafiziku«, op. cit., str. 38.
31
Usp. Frane Petrić,
Discussionum peripateticarum
t. IV, Basileae 1581,
str. 107. Sed inter hanc tractationem multa quae ad Logicam pertinent,
eum inseruisse asserimus (…). Quae capita omnia proculdubio logici sunt
generis (…).
1...,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59 61,62,63,64,65,66,67,68,69,70,...350
Powered by FlippingBook