Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 61

Neposredna recepcija
Peripatetičkih rasprava
LIX
Barnes se slaže s Petrićem da je
Metafizika
kaos, nepovezana
mješavina
znanosti a ne
jedna
znanost.
32
A Petrićev je stav važan,
jer iako je to mišljenje s kojim se danas mnogi slažu, u Petrićevo
je doba to bila, da tako kažem, heretička ideja. Ako je Petrić nije
prvi iznio, onda je bio svakako među prvima, bar ako se može
vjerovati Petrićevu oponentu Angelucciju koji kaže da
jedini Pe-
trić
smatra da metafizičke knjige pripadaju različitim znanstve-
nim zadacima i da su slučajno i proizvoljno sabrane u jednu knji-
gu.
33
A trebamo mu vjerovati jer da je Angelucci rekao nešto što
se tada lako moglo pobiti, odmah bi se našli oni koji bi reagirali
i upozorili ili Petrića ili Angeluccija da je u krivu. U to je nai-
me doba (za razliku od kasnijih stoljeća) Aristotelova filozofija,
uključujući i komentare Aristotela, bila standardni nastavni sa-
držaj i bilo je mnogo onih koji su je dobro poznavali.
Angelucci, Petrićev oponent, zastupa upravo suprotnu tezu
– jedinstvo
Metafizike
kao znanosti – na temelju vlastita shvaća-
nja, što zapravo znači
biće kao biće
i što je to
znanost o biću
. An-
gelucci kaže: Petrić nije u pravu kad tvrdi da
Metafizika
ima tri
predmeta (a ne jedan). Ima samo jedan i to zato jer ono što Petrić
zove
općenitim bićem
(
ens commune
) uopće ne postoji u Aristotelo-
vu učenju. Postoje samo prirodne stvari i supstancije.
34
Koji je dakle po Angelucciju predmet
Metafizike
?
Metafizika
nema neki svoj posebni predmet, nego ima
isti
predmet kao i
Fizika
. Taj je predmet
biće kao biće
i ono nije u tom smislu općenito
32
Usp. J. Barnes, »Uvod u Aristotelovu Metafiziku«, op. cit. str. 34.
33
Quis enim te excepto Metaphysicos libros ad facultates diversas re-
tulit? putarunt aliqui inordinatos, et tanquam scopas dissolutos, illos esse;
triformes certe, hoc est logicos, philosophicos, et theologicos, nemo nisi tu
credidit: ac solus tu scientiarum omnium, ac bonarum literarum natrix, et
violator, casu eos et temere in unum corpus coaluisse existimavit.
Exercita-
tionum Theodori Angelutii cum Francisco Patritio liber primus
, Venetiis 1585,
str. 33v.
34
Usp. ibidem, str. 36r. ostensum preterea fuerat nullum commune ens
in Aristotelis doctrina supra res et substantias naturales; također str. 74v.
deinde ens illud latissime protensum nihil est, nisi aequivocum prorsus no-
men, nullamque neque obiectivam, neque formalem notionem propriam
habet, inane est igitur ipsum adstruere facultatis alicuius subiectum;
1...,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60 62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,...350
Powered by FlippingBook