Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber VI-X) - page 93

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 7.
427
15
10
5
Ali također će ustrajati. Zar se, dakle, dim, isparavanje, maj-
ka plamena ne uzdiže? Ako dozvolim, što će se zaključiti? Ovo:
dim se uzdiže, dakle sfera dima je gore. Sviđa li se ta konkluzija?
Zašto se njima ne bi sviđala, kad dim nije ništa drugo, reći će,
nego vatra.
Dvije vatre po Teofrastu prije nisu odbacili, ugljen i plamen,
treću – svjetlo odbacili su; sada sami dodaju treće s boljom ozna-
kom: mračno. Zašto to? Naime zato, jer <dim> nije vatra aktu-
alno, nego u mogućnosti. A moja odjeća u mogućnosti je vatra,
dakle, moja odjeća je vatra. Reći će <dim je u mogućnosti vatra>
po najbližoj mogućnosti, zato da izbjegnu prividni dokaz.
25
Reći
ću ja: barut je po bližoj mogućnosti vatra, dakle, on je četvrta va-
tra. Smola se brže, ulje još brže zapaljuje nego dim vlažnog drva;
stoga smola i ulje već su peta i šesta vatra – dakle i njihove su
sfere također negdje. Dim se pak uzdiže u zrak, a ne zapaljuje se
svakodnevno niti uvijek. Dakle, dim je prije zrak nego vatra. Ako
bi se i upalio u zraku, u zraku se također gasi. Dakle, po uzdiza-
nju dima ispravno ćemo zaključiti, da je sfera dima u zraku, a ne
da je sfera vatre iznad zraka.
Stoga zbog tolikih svjedočanstava osjetila, tolikih razloga
izvedenih iz osjetila, tolikih Aristotelovih propisa, tolikih besmi-
slenosti i nemogućnosti neka se odbaci iz prirode stvari ta hime-
rička sfera vatre koja je to doista više nego što je <himerička>
ona prva materija, nego što je to <himerička> lišenost, uspostav-
ljena kao počelo stvarī. Naime, osim tolikih razloga dokono bi
zauzimala tako plemenit i tako velik predio, jer ništa neće raditi
u sveukupnosti, uzalud će tamo letjeti u krugu i mimo prirode.
To se pak ne smije dozvoliti niti u Aristotelovoj filozofiji, niti u
ijednoj boljoj.
No, što ćemo reći, da je ona sfera ili element cijeloga svijeta,
ili da je uopće uzaludno tijelo? Da je takva nitko od peripatetiča-
ra, nitko od ljudi neće dozvoliti. Neka, dakle, bude element. Ako
je element, nužno je element sastava sveukupnosti i miješanja ni-
žih <stvari>. Naime, i tri ostala <elementa> takva su po filozofiji
peripatetičke škole i po definiciji elementa to joj pripada: postoji
25
elenchos – usp. str. 411. bilj. 17.
20
25
30
35
1...,83,84,85,86,87,88,89,90,91,92 94,95,96,97,98,99,100,101,102,103,...314
Powered by FlippingBook