Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber VI-X) - page 85

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 7.
419
20
15
25
5
30
Smijat će se oštroumni i reći će da se ne može raspravljati ne
samo s onima koji niječu počela
19
, nego niti s onima koji ih ne
poznaju; da ja ne znam da su smola, vosak, drvo iz kojih sukne
vatra, tijela miješana iz četiriju elemenata, među kojima je vatra
koja u propadanju one mješavine izlijeće i da je to onaj plamen
koji vidimo.
Ako bi me tako ismijavali, rekao bih da oni ne ostaju kod
počela i stopa učiteljevih, da daleko od njega odstupaju, da nisu
dosljedni. Naime, učitelj je plamen definirao kao žar suhog daha,
a ne kao vatru izdvojenu iz miješanog. Dodat ću da je to ono što
je njihov učitelj silno osuđivao: <logička pogreška>
zahtijevanje
počela
20
. Zahtijevaju čak da im se dozvoli ona sferna vatra, tj.
ona koja bi bila element miješanog a koju ja niječem. Niječem ja
počela, oni neće htjeti razgovarati sa mnom; upozorit ću ih da ne
niječu naloge učitelja, da se služe njegovim propisima. Dokaze
počela, koja se ili niječu ili su nejasna, traži prva znanost, dija-
lektika, a također i osjetilo. Tako je, naime, rekao u
Analitikama
, u
Topici
: »Jasno je da baš prva <počela> moramo spoznavati navo-
đenjem. Naime i osjetilo tako rađa ono opće« – i mnogo drugoga
sličnog.
Stoga neka nam osjetilom i navođenjem pokažu u stvari koja
nije apstraktna, nije univerzalna, nego partikularna i dostupna
osjetilu, da postoji ta sferna vatra, da miješana tijela sadrže njezin
dio. Ako to ne bi pokazali, obratno, ja ću se zaista smijati, ali u
mojem srcu, i molit ću: pokažite mi, zaklinjem vas muževi koji
izazivate divljenje,
θαυματοποιοί
, kada ste začeti u maternici
majke, kada je vaš Aristotel, kada vaša marva, vaše povrće iz sje-
mena nastalo – u kojim svima kažete da je djelić one vatre – kako
je ona onamo sišla? Na koji je način ušla u njihovu mješavinu.
Tu uistinu trebate nekog boga
ἀπὸ μηχανῆς
[sa sprave], da ri-
ješi tu vašu priču. Ako ni vi sami, niti taj bog, zaštitnik tragičkih
19
Usp. ARIST. Ph. 185a.1–3: ὥσπερ γὰρ καὶ τῷ γεωμέτρῃ οὐκέτι
λόγος ἔστι πρὸς τὸν ἀνελόντα τὰς ἀρχάς͵ ἀλλ΄ ἤτοι ἑτέρας ἐπιστήμης
ἢ πασῶν κοινῆς͵ οὕτως οὐδὲ τῷ περὶ ἀρχῶν·
20
Tj. pogreška
petitio principii
koja se naziva i
circulus in demonstrando
ili
circulus in probando
. Pogreška se sastoji u tome da se pretpostavlja ili
unaprijed zahtijeva, anticipira ono što tek treba dokazati.
10
1...,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84 86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,...314
Powered by FlippingBook