Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber VI-X) - page 189

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 9.
523
5
i iz obiju ono složeno? Ako je pak istinita ta trostrukost supstan-
cije, kako, kad se kvalitete samo promijene, iz jednog elementa
biva drugi element? Ako pak jedan element nastaje iz drugoga
ne samo kada se promijene kvalitete, nego mimo i zbog kvaliteta,
također <kada se promijeni> supstancijalna forma – zašto se ona
čije je to vlastito djelo prešućuje? Zašto se iznosi ono čiji to nije
posao? Koji je to način prenošenja i poučavanja filozofije?
Ako je netočno da iz vode biva zrak, ako se samo promijene
kvalitete – zašto se to iznosi? Ako je istinito da, kad se promije-
ne forme, zrak nastaje iz vode, zašto se to ne donosi? Ako budu
rekli da je također nužno mijenjanje kvaliteta, neka bude, zašto
se ne donosi i jedno i drugo? Ili, ako je jedno trebalo prešutjeti,
trebalo je donijeti ono glavno, a ono ne-glavno prešutjeti.
Ako Aristotel ne iznese, ja ću doista, budući da stvar <sama>
to poučava, nešto dodati; zaista ne Aristotel, nego ja zasnivam
tu filozofiju. Aristotel je dao povoda, zašto mi ne bi radije stvar
sama pokazala, sama osjetila, koja su i njemu <pokazala>?
Što je osim toga ono što kaže:
διὰ τὸ πάλιν ἀνακάμπτειν
,
»Time što se ponovo vraća.« – zar vraćanje ne može biti također
i na ravnoj crti, a ne samo po kružnici? Ako budem putovao iz
Ferrare u Veneciju, zatim iz Venecije u Ferraru, vraćat ću se istim
putem, je li istinito reći da sam se vratio u krugu? Ako se para od
vode po ravnoj crti uzdiže u neki predio zraka i ondje zgusnuta
postane voda i silazi po istoj ravnoj crti, zašto će se reći da se vra-
tila u krugu? Nije li nas poučio u 1. knjizi
O nebu
, također i drug-
dje, da su kružno i pravocrtno kretanje kretanja jako međusobno
različita; da je pravocrtno podijeljeno u dva kontrarna, uzdizanje
i silaženje? Iz kojeg se razloga nas ovdje poučava da pravocrtna
kretanja vode, zemlje, zraka, vatre u krugu čine nastajanje ili da
ga oponašaju?
Zašto se također dodaje: »Stoga također njihovo pravocrtno
pomicanje, koje oponaša kružno, jest kontinuirano«? Niti je na-
stajanje, kako je pokazano, kontinuirano, nego
s prekidom
, niti su
također odlazak i povratak kontinuirani, niti na ikoji način opo-
10
15
20
25
30
1...,179,180,181,182,183,184,185,186,187,188 190,191,192,193,194,195,196,197,198,199,...314
Powered by FlippingBook