Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber VI-X) - page 163

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 9.
497
25
10
5
ni>? Nitko ne niječe da su oni materijalni, svi priznaju. Nije uči-
telju sukladna misao peripatetičke škole da je materija roditeljica
propadanja. Na koji, dakle, način stvari koje su materijalne, koje
su jako udaljene od boga, ne mogu trajati? Da li zato, jer su one
<stvari> nepropadljive, a ove stvari propadljive? To je već zahti-
jevanje počela
12
. Stvari ne traju, tj. propadaju, jer su propadljive;
isto se dokazuje iz sama sebe, ne iz drugog koje je prvotnije, više,
poznatije. <Tu> formu dokaza Aristotel je temeljito osudio.
S obzirom na ova tri načina – jer su stvari na velikoj udaljeno-
sti od boga – na dva nema zapreke da traju, treći je potpuno ne-
važeći. Je li preostao <neki> drugi? Možda zbog toga, jer je bog
jednostavan, nebo jednostavno, elementi jednostavni – zato su
vječni. Sve ostale niže stvari ne traju jer su sastavljene; za različi-
tošću, naime, i kontrarnošću dijelova koji <ih> sastavljaju, jer <ti
dijelovi> uvijek međusobno vode borbu i izvršavaju je, nužno je
da slijedi pobjeda nekih <dijelova>. Odatle slijedi odvajanje od
ostalih, potom raspadanje složenoga i ne-trajanje cijele stvari.
[464] To bi se bilo činilo istinitijim uzrokom, da sâm, kako
smo pokazali u prethodnim knjigama, nije bio nijekao da su ele-
menti jednostavni, a da mi nismo bili dokazali da nebesa nisu
jednostavna. U njima nema mjesta za jednostavnost, ali ipak ima
mjesta za vječnost. U ostalim tijelima nema mjesta ni za jedno,
ni za drugo. Stoga tu tako nejasnu zagonetku neka riješe njego-
vi, ako mogu, a neka je riješe po istini stvari, neće drugačije biti
saslušani.
No što to drugo jest? »Ispunio je bog sveukupnost čineći
kontinuirano nastajanje.«
13
Ako je to istinito, bog je sigurno nešto
drugo od prvog pokretača prvog neba; također drugo od onoga
koji poima <sam sebe> i sam je sa sobom samim zadovoljan. Ako
je bog ispunio sveukupnost, to je sigurno učinio da ni u kojoj
stvari ne bude praznina. Dakle, to je bilo djelo providnosti. Zašto
12
Tj. pogreška
petitio principii
koja se naziva i
circulus in demonstrando
ili
circulus in probando
. Pogreška se sastoji u tome da se pretpostavlja ili
unaprijed zahtijeva ono što tek treba dokazati.
13
Nema grčkog, usp. ARIST. GC 336b.31–32 συνεπλήρωσε τὸ ὅλον ὁ
θεός͵ ἐνδελεχῆ ποιήσας τὴν γένεσιν·
15
20
30
1...,153,154,155,156,157,158,159,160,161,162 164,165,166,167,168,169,170,171,172,173,...314
Powered by FlippingBook