Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 413

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 5.
315
5
30
kontinuirano, a ono koje je često u istima, ne može. Nužno je,
naime, da se istovremeno kreće suprotnim <kretanjima>. Stoga
se niti po polukružnici, niti po ikojem drugom obodu ne može
kretati kontinuirano. Često je, naime, nužno da se kreće u istim
<međama> i da se izmjenjuju kontrarne promjene. Ne povezuje
to <kretanje na ravnoj crti> kraj s početkom. Ovo pak koje je po
kružnici povezuje i jedino je savršeno.«
Neka se svede ovako: svako kretanje koje uvijek u drugompa
drugom biva i nikada nije u istom, može se uvijek kretati. Kruž-
no kretanje biva uvijek u drugom pa drugom i nikada u istom.
Stoga se kružno kretanje može uvijek kretati; molim vas, bogovi
filozofije, što je igdje na svijetu proturječje, ako nije to, <pove-
zano> s prethodnom <premisom>. Upravo je rekao: »Kružno
kretanje je ono koje je od istog u isto.« I sada odmah povezuje:
»Kružno kretanje nikada nije u istim <točkama>.« Ako bi tako
apsurdan iskaz bio pobijao kod Platona ili Demokrita ili nekog
drugog starog, koji bi grohot Aristotel dignuo hvališući se; sve
klupe u Liceju bi vikale, fućkale. No njemu bi bilo dozvoljeno
po nekom njegovom sretnom božanstvu, a našem zlom demo-
nu, i to i drugo još besmislenije; ipak vjerujemo da su kontrarni
i kontradiktorni <iskazi> koje je izložio, i jedan i drugi istiniti.
Ni zucnuti se zaista ne usuđujemo protiv toga. No, budući da se
tako sviđa zlim demonima – ta tako jasna <kontradikcija> neka
ne bude kontradikcija. Ispitajmo obrazloženje jer se tako sviđa
dobrim bogovima, da nam bar bude dopušteno ne vjerovati mu
sve potpuno.
Prvo, dakle, <ispitajmo> veću premisu obrazloženja. Kreta-
nje koje je uvijek u drugom pa drugom i nikada u istom, može
se uvijek kretati. Ne čini nam se da <ta premisa> pripada broju
onih koje su po sebi ili osjetilom ili razumom poznate. Niti je,
naime, u cjelini, niti u dijelovima, očita. Što znači ono: kretati se
uvijek u drugom pa drugom? Zaista ne shvaćam dovoljno, da li
u pokretljivom drugom pa drugom, ili u mjestu drugom pa dru-
gom, ili u kvaliteti, ili u kvantiteti, ili u formi, ili u međi drugoj
pa drugoj. Što je to napokon?
10
15
20
25
35
1...,403,404,405,406,407,408,409,410,411,412 414,415,416,417,418,419,420,421,422,423,...440
Powered by FlippingBook