Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 397

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 5.
299
15
25
5
Ono pak
i u jednom pokrenutom
ispravno se odnosi prema jed-
nom kretanju; jer je prvi
34
od onih triju uvjeta jednog kretanja.
No ništa ne zaključuje taj lanac. Kretanje je
uvijek
, dakle i
jednog
pokretljivog
, ili: <kretanje> je
jednog pokretljivog
, dakle
uvijek
je.
Tako se, naime, lanac spaja.
Pokazano je da je kretanje
uvijek
. Ako je
uvijek
, i kontinuirano
je; ako je kontinuirano, i
jedno
je; ako je jedno, od
jednog
je
pokre-
tača
i
jednog
pokretljivog
. Ne spaja se, kažem, posljednja karika s
prvom. Kretanje je
uvijek
, u
jednom
dakle
pokretljivom
. Zašto to?
Zato jer se prethodne <karike> ne spajaju. Ne <spaja se> druga
<karika> s prvom: ako je
uvijek
, onda je
kontinuirano
. Niti treća
<karika> s drugom: ako je
kontinuirano
, onda je
jedno
. Niti ta-
kođer četvrta s trećom: ako je
jedno
, onda je od
jednog pokretača
i
jednog pokretljivog
. Pogrešno je, dakle, cijelo to obrazlaganje i
raštrkano na toliko mjesta koliko ima dijelova.
To je <obrazlaganje> Aristotelu bilo poput nekih ljestava da
se popne na nebo da dokaže vječnost njegova kretanja. Tako na-
ime u 8. knjizi
Fizike
u 8. poglavlju na to dodaje: »Recimo sada
da može postojati neko beskonačno (kretanje) koje je jedno i kon-
tinuirano i ono je kružno.« A na koji to način dokazuje? U du-
gom iskazu da ni
kontinuirano
ni
jedno
ne može biti neko drugo
kretanje osim kružnog. Nije, naime, nastajanje, nije propadanje,
kako tvrdi, kontinuirano, jer je od kontrarnog ka kontrarnom, i
to je omeđeno. Nije <kontinuirano kretanje> ni rast ni smanjiva-
nje, iz istog razloga. Po tom istom nije ni mijenjanje. Od mjesnih
<kretanja> pak nije <kontinuirano> pravocrtno, ni miješano, jer
imaju međe; kad stignu do njih trebaju se zaustaviti, ili, ako na-
stave, iznova ponoviti kretanje. Tako to nije jedno <kretanje>,
nego dva. Stoga preostaje da jedino kružno kretanje može biti
kontinuirano. Molim, što je to što sada kaže: kontinuirano kreta-
nje i jedno kretanje? Zar ona ista o kojima <je rekao> prije, ili u
drugom značenju? Ako <govori> u drugom <značenju>, zašto se
s nama tako silno šali, povezujući dvosmisleno jedno iz drugoga.
Ako <govori> o istim <kretanjima> o kojima i prije, nužno je da
i to također, ako je kontinuirano, ima krajnosti zajedno. Ako je
34
Prvi je uvjet:
ono što
, tj. ono pokretljivo.
10
20
30
35
1...,387,388,389,390,391,392,393,394,395,396 398,399,400,401,402,403,404,405,406,407,...440
Powered by FlippingBook