Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 393

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 5.
295
15
25
niti je tako očito, da bi bilo po sebi jasno ili da bi bilo nužno da
se tome vjeruje bez dokaza. Radije je dokazano suprotno: da je
kretanje prema kretanju uvijek
s prekidom
.
Tako je također Simplicije na tommjestu shvatio: »Jer je u po-
četku pokazano da je uvijek kretanje prema kretanju
s prekidom
Ali kaže da je Aristotel to prihvatio na temelju pretpostavke, jer
kretanje
s prekidom
ovisi o kontinuiranom kretanju
27
. To Aristo-
tel zaista nikada ne kaže. Ipak kasnije će potvrditi da o kretanju
neba, za koje se tvrdi da je kontinuirano, ovise ova donja kretanja
koja su
s prekidom
.
28
No što je to za našu stvar? Treba dokazati, a
ne uzeti, u tako važnoj i tako spornoj stvari da je istinit onaj stav:
uvijek je naime kontinuirano. To je nesigurno i dvojbeno; ja sam
to nijekao, a Aristotel je radije dokazao suprotno – ako uzima da
je kretanje kontinuirano na onaj način na koji je poučavao u 3.
poglavlju 5. knjige
Fizike
: »Kontinuirano se pak kreće ono što ne
propušta ništa ili vrlo malo od stvari, a ne od vremena.«
Što već pridonosi ono
uvijek
koje pripada vremenu za konti-
nuitet kretanja koji je u stvari,
ἐν τῷ πράγματι
? Dakle, to Aris-
totelovo:
i uvijek <je> kontinuirano,
ostaje dvojbeno i sporno.
Suprotno je dokazao u kretanjima koja su
s prekidom
, koja nisu
kontinuirana. Naime, u njima je dokazao da je kretanje
uvijek
,
a nije do sada <dokazao> da je u kontinuiranim <kretanjima>.
Što zatim slijedi?
ἀλλὰ μὴν, εἴγε συνεχὴς μία
29
»Ali ako je kon-
tinuirano, jedno je.« Ne prestaje se šaliti s nama? Koji je razlog,
ako je kretanje kontinuirano, da je također jedno? Što znači kre-
tati se
συνεχῶς
,
kontinuirano
? Svakako ono što smo prije naveli:
Kontinuirano se pak kreće ono što ne propušta ili ništa ili sasvim malo
27
Usp. SIMPLICIUS in Ph. 10.1256.10–12: ἐλήφθη δὲ λοιπὸν
ἐξ ὑποθέσεως͵ ὅτι πρὸ τῆς ἐφεξῆς ἀεὶ ἔστιν ἡ συνεχὴς ἀεὶ ἡ τοῦ
ἀνεκλείπτου τῆς ἐφεξῆς αἰτία.
28
Usp.ARIST. Cael. 287a.23–26: Ἔτι δ΄ εἰ τῶν μὲν κινήσεων τὸ μέτρον
ἡ τοῦ οὐρανοῦ φορὰ διὰ τὸ εἶναι μόνη συνεχὴς καὶ ὁμαλὴς καὶ ἀΐδιος͵ ἐν
ἑκάστῳ δὲ μέτρον τὸ ἐλάχιστον͵ ἐλαχίστη δὲ κίνησις ἡ ταχίστη͵ δῆλον
ὅτι ταχίστη ἂν εἴη πασῶν τῶν κινήσεων ἡ τοῦ οὐρανοῦ κίνησις.
29
Usp. THEMISTIUS, In Aristotelis Physica paraphrasis 5,2.161.9
5,2.161.9
5
10
20
1...,383,384,385,386,387,388,389,390,391,392 394,395,396,397,398,399,400,401,402,403,...440
Powered by FlippingBook