Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 377

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 5.
279
O kretanju pokretača
[na margini]
Pristupimo drugom dijelu njegova obrazlaganja. Ovaj je
<dio> bio o kretanju pokretljivog, drugi je o pokretanju pokreta-
ča. Ako je pokretač započeo pokretati sámo pokretljivo, svakako
je prije mirovalo. Ako je mirovalo, u njemu je bila lišenost kreta-
nja. Pokretanje je, dakle, prethodilo. Na to je već odgovoreno.
14
Raspravit ću drugo još neraspravljeno. Ako je pokretač mi-
rovao, da bi počeo pokretati, sam je nužno bio pokrenut i tako je
kretanje u pokretaču bilo prije kretanja u pokretljivom. Ako je to
istinito, zašto u jednom
sada
radije, nego u <nekom> drugom?
Zašto nije prije, nego poslije pokrenut pokretač da pokreće po-
kretljivo? To obrazloženje zaista nije izrijekom Aristotelovo, ali
pripada njegovu senatu još više nego
Ahilej
.
Razmotrimo tu stvar, raspravimo o tom pokretaču, da li nosi u
krilu nešto dvosmisleno, kao ono mirovanje kojim nam se ruga. Po-
stoje mnogi pokretači kod Aristotela, mnogi kod samih stvari. Od
mnogih izdvojimo jednog. Otac svih pokretača i kretanja je prvi po-
kretač. Poslije ovoga su mnogi poredani u dugom redu stvari. Poka-
žimo iz togmnoštva <onoga> o kojemAristotel kaže: ako je pokretač
prije mirovao, poslije je pokrenut da bi pokretao. Ako pokažu neko-
ga od sekundarnih pokretača, neću se protiviti da je on pokrenut
od drugoga, da bi pokretao, a taj opet ponovo od drugoga, sve do
prvog. Kad se do njega bude došlo, pitat ću Aristotelov senat, jer se
prvak u toj stvari pridržava više od petogodišnje pitagorovske šut-
nje, da li će i za njega reći, da je bio pokrenut, dok je mirovao, da bi
<mirujuće> pokretljivo pokrenuo izmirovanja. Ako bi potvrdili, reći
ću na temelju Aristotelova nauka, da on <prvi pokretač> pokreće
kao voljeno i da se kao voljeno ne kreće. To je njegov nauk u 12. knjizi
Metafizike
. Jabuka stoji nepokretna, a k sebi pokreće dječaka. Stoga ću
reći da to obrazloženje nema nikakve snage, kojom bi pokrenulo tog
pokretača, jer taj pokretač može pokretati ako je nepokretan. Dapače
nužno je nepokretan, ako je prvi pokretač.
Ako bi otklonili taj nauk prvaka i rekli da prvi pokretač po-
kreće ne samo kao svrha i dobro, nego također kao djelatni i efi-
14
Razlikovanjem dviju lišenosti, usp. str. 273.
5
10
15
20
25
30
1...,367,368,369,370,371,372,373,374,375,376 378,379,380,381,382,383,384,385,386,387,...440
Powered by FlippingBook