Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 343

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 4.
245
20
10
5
dijelovi: prije i poslije – postoje i jesu, kontinuirano teku, ili radije
nastaju tako da odmah, kad je kasniji nastao, onaj prije propa-
da? Tako je, naime, čini se želio onim riječima: »Ne traje besko-
načnost, nego nastaje, kao vrijeme i broj vremena.«
27
No zašto
ja oklijevajući trošim stvar i vrijeme? Zar ovo ne otkriva cijelu
njegovu misao? »To pak napreduje prema prije i poslije, uvijek
drugo, sámo naime
sada
je drugo.« I na drugommjestu: »Ništa se
od vremena ne može uzeti osim sámo
sada
.« Na drugom mjestu:
τὸ δὲ νῦν ἀδιαίρετον
28
»Sámo
sada
je nedjeljivo.« Drugdje: [410]
»K tome je jasno da sámo
sada
nije djelić vremena.«
Vrijeme, dakle, kako poučava Aristotel, biva uvijek drugo pa
drugo, jer
sâmi
sada
bivaju drugi, a oni su nedjeljivi. I nisu dio
vremena. Ako
<sâmi
sada>
nisu dio vremena, dakle nisu vrijeme
i oni su ono što uvijek biva drugo pa drugo; dakle ono što biva
uvijek drugo pa drugo, nije vrijeme. Stoga nije istinito da vrijeme
uvijek biva drugo pa drugo. Ako bi ustrajali u <toj> misli, dodat
ću: vrijeme biva uvijek drugo pa drugo; ono što u vremenu biva
drugo pa drugo je
sámo sada
,
τὸ νῦν
. A
sada
nije dio vremena i
nije vrijeme. Vrijeme, dakle, uvijek drugo pa drugo nije vrijeme.
Iz tako izvanrednog, iz tako razvikanog nauka, tako lijepa kon-
kluzija?
Druga, ako se sviđa, još je ljepša. U vremenu ono prošlo nije
više, buduće još nije; no
sada
je kontinuirano povezivanje: »Kon-
tinuirano povezivanje vremena, jer kontinuirano povezuje proš-
lo i buduće vrijeme.«
Sada
dakle kontinuirano povezuje ono što
uopće nije, a kamoli <da su> vremena. Osim toga prošlo nije ni-
šta, sámo
sada
nije vrijeme, buduće nije ništa, dakle vrijeme nije
ništa ili se bar sastoji iz triju
ništa
.
27
Nema grčkog citata, usp. οὐδὲ μένει ἡ ἀπειρία ἀλλὰ γίγνεται͵
ὥσπερ καὶ ὁ χρόνος καὶ ὁ ἀριθμὸς τοῦ χρόνου. [ARIST. Ph. 207b.14–15]
28
Nije doslovni citat. Usp: ARIST. Ph. 233b.33–34: Ἀνάγκη δὲ καὶ
τὸ νῦν τὸ μὴ καθ΄ ἕτερον ἀλλὰ καθ΄ αὑτὸ καὶ πρῶτον λεγόμενον
ἀδιαίρετον εἶναι͵
15
25
1...,333,334,335,336,337,338,339,340,341,342 344,345,346,347,348,349,350,351,352,353,...440
Powered by FlippingBook