Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 333

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 4.
235
5
talno kvantitativno. Što je nedosljednije? I što je istini više strano,
što netočnije od toga da su kretanje i vrijeme kvantitativni, ne više
od obrazovanog, od bijeloga, što je na istom mjestu u
Metafizici
20
navedeno među akcidentalno kvantitativnim. Je li učeno i bijelo
kvantitativno? Nipošto. Razlog: jer je akcidentalno kvantitativno.
Isti razlog: kretanje i vrijeme nisu kvantitativni, jer su akcidental-
no kvantitativni. No i na temelju čvršćeg [408] razloga nisu kvan-
titativni, tj. po definiciji kvantitativnog nisu kvantitativni. Što je
ono kvantitativno? Aristotel kaže u istoj
Metafizici
: »Onim kvan-
titativnim naziva se ono što je djeljivo na upostojeće <dijelove>
od kojih je
svaki
ili
bilo koji
<
dio
>
nastao da bude
nešto jedno
ili
to nešto
.« U predikamentu kvantitete kaže: »Jedno kvantitativno
je diskretno, drugo kontinuirano. Jedno se sastoji iz dijelova koji
imaju položaj međusobno, drugo iz <dijelova> koji nemaju polo-
žaj.« Ovaj je broj, onaj je kontinuirana kvantiteta.
Kretanje pak i vrijeme niti su broj, niti kontinuirana veličina,
jer niti oni sami, niti pojedini njihovi dijelovi nisu
jedno nešto
, niti
su nastali da budu
ovo nešto
, niti imaju ikakav položaj. Naime,
prošlo vrijeme nije više ništa, buduće još nije, i stoga nisu
ovo ne-
što
, nisu
ovo jedno
, nemaju nikakav položaj. Ni proteklo kretanje
više nije i nije
jedno,
niti je nastalo da bude
ovo nešto
. Također niti
kretanje koje će uslijediti nije nešto. Ako je doista istinito učenje
u 4. knjizi
Fizike
u 11. poglavlju: »I kao što je kretanje uvijek dru-
go pa drugo, <tako> i vrijeme.« I poslije poučava da se ništa ne
može prihvatiti u vremenu, osim
τὸ νῦν
,
sada
, trenutak, kao u
kretanju
τὸ κίνημα
,
kret
. A za te kaže da su nedjeljivi kao točka u
veličini – iz kojih <točaka> se ne tvori niti veličina, niti kretanje,
niti vrijeme. Tako, naime, ima u 6. knjizi
Fizike
u 10. poglavlju: »Ni-
je, naime, vrijeme iz samih
sada
, niti crta iz
točaka
, niti kretanje iz
20
Usp. ARIST. Metaph. 1020a.26–32
10
15
20
25
1...,323,324,325,326,327,328,329,330,331,332 334,335,336,337,338,339,340,341,342,343,...440
Powered by FlippingBook